Narrow your search
Listing 1 - 10 of 35 << page
of 4
>>
Sort by

Book
De verborgen verschrikkingen van de psychiatrie : ouders en leerkrachten misleid
Author:
ISBN: 9789082177206 Year: 2022 Publisher: [s.l.] : Stichting Per Veritatem Vis,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

DE VERBORGEN VERSCHRIKKINGEN VAN DE PSYCHIATRIE behandelt een aantal belangrijke en schokkende zaken in de psychiatrie die zelden aan het licht komen of helemaal onbekend zijn. Iedereen die betrokken is bij de geestelijke gezondheidszorg – met name zorgverleners zoals artsen, psychologen, verpleegkundigen, maatschappelijk werkers en ook de psychiaters zelf – zou zich bewust moeten zijn van deze zaken. En vanwege de verstrekkende gevolgen zouden ook volksvertegenwoordigers, wetgevers, rechters, forensische artsen, advocaten, leden van politiekorpsen en werkgevers op de hoogte moeten zijn van deze gegevens. Met een hoofdstuk gewijd aan de huidige onderwijscrisis en de toenemende graad van analfabetisme, is dit boek onmisbaar voor orthopedagogen, leraren en ouders. Hoewel DE VERBORGEN VERSCHRIKKINGEN VAN DE PSYCHIATRIE zich richt op ADHD en laat zien hoe willekeurige diagnoses worden gebruikt om het gedrag van kinderen te medicaliseren, gaat dit werk veel verder dan ADHD. Sterker nog, het heeft betrekking op ALLE geestelijke gezondheidsproblemen. Immers, het algemene patroon van medicaliseren, diagnosticeren en aan de medicijnen brengen of anderszins behandelen lijkt erg op de benadering van ADHD.

Keywords

ADHD.


Book
ADHD : macht en misverstanden
Author:
ISBN: 9789493272323 949327232X Year: 2022 Publisher: Hilversum Uitgeverij Lucht

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ruim tien jaar geleden, in 2012, deed het boek Hoe voorkom je ADHD? Door de diagnose niet te stellen veel stof opwaaien. Laura Batstra schreef dit boek vanuit grote zorgen over het gemak waarmee kinderpsychiatrische classificaties en medicijnen uitgedeeld werden. In het psychiatrisch centrum waar ze werkte was geen ruimte voor kritiek op dit beleid, reden voor Batstra om ontslag te nemen. Tegen de heersende hersenmode in, beargumenteerde ze dat het beeld van ADHD als hersenziekte simplistisch en achterhaald was, en ten onrechte in stand werd gehouden door partijen die daar belang bij hadden. Batstra bepleitte een kindvriendelijke aanpak van druk, dwars en dromerig gedrag, die onnodige ADHD-classificaties voorkomt.Sinds 2012 is de ADHD-wereld voortdurend in beweging. Daarom verscheen in 2017 een grondig herziene en aangevulde update van Hoe voorkom je ADHD? onder de nieuwe titel ADHD: macht en misverstanden. Nu, zes jaar later, is er weer veel veranderd. Sommige invloedrijke ADHD-adepten van weleer zijn honderdtachtig graden gedraaid in hun visie, terwijl anderen vasthouden aan oude hersenmythes. In deze nieuwe volledig geactualiseerde herdruk met twee nieuwe hoofdstukken geeft Batstra een helder overzicht van de huidige stand van zaken betreffende ADHD, macht en misverstanden.https://www.standaardboekhandel.be/p/adhd-macht-en-misverstanden-9789493272323

Keywords

ADHD --- Kind


Book
Dit boek is saai : Mijn kop is top
Authors: ---
ISBN: 9789044847918 Year: 2022 Publisher: Hasselt Clavis

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Pffff. Waarom zou je dit boek lezen? Het is SUPERSAAAAAAAI. Het gaat over alle SAAAAIE taakjes die je elke dag moet doen. Tanden poetsen, bed opmaken, opruimen. Nee, hier is helemaal niks leuks aan! … Of wel? Een grappig verhaal over ADHD, en de vreselijk saaie taakjes van elke dag. Voor kinderen vanaf 4 jaar. (bron: covertekst)


Book
Wat echt werkt bij kinderen met ADHD
Author:
ISBN: 9789028958005 Year: 2022 Publisher: Kalmthout Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat echt werkt bij kinderen met ADHD is een praktische gids waarin je ontdekt wat ADHD precies is, wat de belangrijkste tien behoeftenvan deze kinderen zijn en hoe je ze kunt herkennen in hun soms lastige gedrag. Het boek biedt concrete tools en eenvoudigestrategieën aan, zodat je als (groot)ouder, leerkracht, therapeut of (bege)leider anders kunt leren omgaan met dat gedrag.Als je de specifieke eigenschappen, beperkingen en behoeften van een kind met ADHD beter leert kennen, zie je hun gedrag ineen ander daglicht. Hierdoor kun je het kind beter snappen, je verwachtingen bijstellen, meer begrip opbrengen voor als hetmoeilijk gaat en gerichter strategieën inzetten om de struikelblokken te omzeilen en aan te pakken. Deze kinderen kunnen dan(opnieuw) een fijne relatie ontwikkelen met zichzelf, met jou en met andere belangrijke mensen in hun leven.Bron: uitgever


Book
Laat ons zien wie je bent
Authors: ---
ISBN: 9789047713739 Year: 2022 Publisher: Rotterdam Lemniscaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cora is een eenling. Anders dan de rest. Als haar broer haar meeneemt naar het huis van zijn baas, verwacht ze dan ook niet dat ze vriendschap zal sluiten met diens zoon, Adrien. Maar Adrien weet wat het betekent om niet in de groep te passen, en het tweetal wordt onafscheidelijk. Cora raakt geïntrigeerd door het werk van Adriens vader. Het PomegranateInstituut maakt interactieve hologrammen van beroemde personen, zodat je je helden kunt ontmoeten alsof ze echt zijn. Die techniek willen ze ook toepassen voor ?gewone? mensen, zodat ze na hun dood nog door dierbaren kunnen worden bezocht. Een prachtig idee, want wie wil nou niet zijn verloren geliefde, vriend of ouder nog eens kunnen zien? Cora wordt gevraagd om mee te werken aan het project, zodat ze bij het bedrijf kunnen bestuderen hoe ze ook een autistisch persoon goed kunnen weergeven. Maar Cora voelt steeds sterker dat er iets niet goed zit. En als ze op onderzoek uitgaat, komt ze diep in de problemen.Bron: flaptekst


Book
ADHD : hoe haal je het uit je hoofd?
Author:
ISBN: 9789463191913 Year: 2022 Publisher: [Schiedam] Scriptum Psychologie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Multi
Beter in je brein box : 60 inspiratiekaartjes voor autisme-, ADHD- en hooggevoelige breinen
Author:
ISBN: 9789089245410 Year: 2022 Publisher: Antwerpen Houtekiet

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze box bestaat uit 60 stijlvol vormgegeven kaartjes met herkenbare quotes, life hacks en opkikkers. De Beter in je brein box helpt mensen met autisme-, ADHD- en hoogsensitieve breinen om zichzelf beter te leren kennen en liever te zijn voor zichzelf, zich minder alleen te voelen en beter om te gaan met dagelijkse struggles. De kaartjes kunnen dienen als dagelijkse dosis inspiratie om je dag goed te beginnen, als een leuke en leerrijke ontspanning, als opkikker op moeilijke dagen of als conversatiestarter met hulpverleners, gezinsleden, vrienden... Kortom, een doosje vol teksten voor mensen met een hoofd dat anders werkt, zodat ze zich beter kunnen voelen in hun brein. Want anders gaat ook. (https://www.houtekiet.be/nl/artikelpagina/9789089245410/beter-in-je-brein-box)


Book
Abnormaal goed : vind je talent via je afwijking
Authors: ---
ISBN: 9789401485876 Year: 2022 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Je kunt niet stilzitten. Je houdt niet van onaangekondigd bezoek. Je checkt noodgedwongen vijf keer of het licht uit is. Maar ook: je ziet details die niemand opmerkt. Je bedenkt keer op keer verrassende oplossingen. Je kunt uren aan een stuk geconcentreerd werken.Veel mensen bevinden zich, meestal zonder het zelf te beseffen, ergens op het spectrum van een neurodiverse afwijking. Ze hebben het gevoel net iets anders te zijn dan wat als 'normaal' wordt gezien. Maar waarom zou 'abnormaal' niet 'abnormaal goed' kunnen zijn?Dit boek focust bewust niet op de vele valkuilen van neurodiverse aandoeningen als AD(H)D, ASS, dyslexie of OCS. Wel zet het volop in op de bijzondere talenten die er hand in hand mee gaan. Of je nu een diagnose hebt of het gevoel hebt je ergens op het neuroatypische spectrum te bevinden, één ding is zeker: als je jouw unieke talenten op het spoor komt, zul je gerichtere keuzes kunnen maken in je leven en je werk.De vele herkenbare verhalen en praktische tips zetten je alvast op weg.https://www.lannoo.be/nl/abnormaal-goed


Book
Molemans praktische psychofarmacologie
Authors: --- ---
ISBN: 9789085621720 9085621720 Year: 2022 Publisher: Utrecht Prelum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Molemans praktische psychfarmacologie is al jarenlang een bestseller in de psychiatrie. Via systematische stappen en overwegingen helpt deze praktijkgerichte leidraad bij het voorschrijven van geneesmiddelen bij psychiatrische patiënten. Het boek is daarmee een aanrader voor psychiaters, huisartsen, verpleegkundig specialisten, apothekers, specialisten ouderengeneeskunde en alle andere voorschrijvers van psychofarmaca.Onder redactie van dr. Paul Naarding, dr. Arne Risselada en prof. dr. mr. Christiaan Vinkers kwam een forse uitbreiding en wijziging van de oorspronkelijke tekst tot stand. In deze uitgave is de informatie toegankelijker gemaakt en zijn de nieuwste medisch-wetenschappelijke standaarden en ontwikkelingen opgenomen. Daarnaast is het gehele boek nu volledig digitaal beschikbaar, met directe toegang tot de meest praktische overzichtstabellen en behandelschema's. Door de interactieve inhoudsopgave, handige links en zoekfunctie is de inhoud van het boek snel te raadplegen in praktijksituaties.Hoofdstuk 1 Inleiding in de psychofarmacologie, met onder andere uitleg over de invloed van farmacokinetiek, farmacodynamiek en metabolisme op het voorschrijven van psychofarmaca, vormt de basis voor de rest van het boek. De theorie is aangevuld met casuïstiek uit de praktijk en praktische overzichtstabellen van bijvoorbeeld bloedspiegelbepalingen. In de paragraaf Farmacogenetica wordt ingegaan op hoe afwijkingen in het DNA van bepaalde patiëntengroepen de werking en dus het voorschrijven van psychofarmaca kunnen beïnvloeden.Daarna volgen de hoofdstukken Benzodiazepines, Antidepressiva, Stemmingsstabilisatoren en Antipsychotica. Nieuw zijn de hoofdstukken Middelen bij dementie, Middelen bij ADHD en Middelen bij verslaving. Ook nieuw is dat informatie over speciale patiëntengroepen zoals ouderen en kinderen op een toegankelijke wijze in de hoofdstukken is geïntegreerd.Molemans praktische psychofarmacologie is uitgegroeid tot een belangrijk Nederlandstalig standaardwerk. Samen met Farmacotherapie bij verslaving geeft het een compleet beeld van de farmacotherapeutische behandeling in de psychiatrie.https://www.standaardboekhandel.be/p/molemans-praktische-psychofarmacologie-9789085621720


Dissertation
Enfants atteints d'un TDAH : impact sur l'utilisation du langage intérieur
Authors: --- --- ---
Year: 2022 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Le trouble déficitaire de l’attention avec ou sans hyperactivité est lié étroitement aux fonctions exécutives. En effet, aussi bien dans le modèle de Barkley (1997) pour le TDAH que dans celui de Diamond (2013) pour les fonctions exécutives, l’inhibition est un point central. Elle correspond non seulement à une des fonctions exécutives mais aussi à ce qui est déficitaire chez les personnes atteintes d’un TDAH.&#13;Le langage intérieur, selon Vygotsky (1934), est une sorte de langage avec soi-même qui est notamment utilisé lors la résolution de tâches complexes impliquant les fonctions exécutives. Ce langage, Barkley en parle dans sa modélisation du TDAH en disant que chez les personnes ayant ce trouble, son intériorisation serait différée.&#13;Quel impact a donc le trouble déficitaire de l’attention sur l’utilisation du langage intérieur ? C’est la question qui a guidé les recherches menées dans le cadre de ce mémoire. Pour tester cela, il a fallu recruter 10 enfants séparés en deux groupes. Un groupe contrôle et un autre composé d’enfants TDAH. Ces sujets âgés de 7 à 10 ans ont dû passer des tests impliquant les fonctions exécutives. Le testing s’est déroulé sous deux conditions. Une condition contrôle et une condition de suppression articulatoire obligeant l’enfant à utiliser son langage intérieur. Une fois les séances terminées, des comparaisons intra et intergroupes ont été réalisées.&#13;Après avoir analysé statistiquement les données obtenues, peu de résultats se sont montrés significatifs. Du côté du groupe contrôle, les hypothèses allaient dans ce sens. Par contre, du côté du groupe TDAH nous nous attendions à plus de significativité des résultats. Cela aurait pu prouver une difficulté ou un retard dans l’utilisation/l’acquisition du langage intérieur dû au trouble.&#13;Pour expliquer ces résultats, plusieurs réflexions ont fait surface. La principale se rapporte à la taille réduite de l’échantillon qui le rendrait non représentatif de la population.

Listing 1 - 10 of 35 << page
of 4
>>
Sort by