Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
History of education and educational sciences --- Regional documentation --- Asse
Choose an application
History of education and educational sciences --- Regional documentation --- Asse
Choose an application
Elke school heeft een pedagogiek. De pedagogiek gaat niet alleen over het wat (de leerinhoud) en het hoe (omgangsvormen en onderwijsmethoden), maar ook van het management en het beleid. Pedagogiek als theorie van en voor het onderwijs is daarmee een noodzakelijk onderdeel van de professionele bagage van niet alleen elke leraar, maar van ieder die zich met het onderwijs bezighoudt. Schoolpedagogiek biedt een actuele pedagogische kennisbasis voor het basis- en voortgezet onderwijs. Op een toegankelijke manier worden thema's als de wereld van kinderen en jongeren, pedagogische denkbeelden, de opbouw van het curriculum en de relatie tussen school en maatschappij aan elkaar gekoppeld. De vierde editie is uitgebreid en geactualiseerd. Deze is nu ook geschikt voor de lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs. Actuele onderwerpen, zoals opbrengstgericht werken, zijn verwerkt. Tot slot zijn er nieuwe casussen en opdrachten toegevoegd. Schoolpedagogiek is gericht op pabo's en lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs voor alle studiejaren.
History of education and educational sciences --- Educational sciences --- Pedagogiek --- Onderwijskunde --- Schoolpedagogiek --- Lerarenopleiding
Choose an application
This book defines the concept of knowledge transformation, describes the historical process of knowledge transformation, and analyses its deep influence on education theory and practice by virtue of multiple discipline resources. The general scope of this book encompasses the philosophy of education, curriculum studies, and education reform research. It enables readers to understand how 'hidden' epistemological factors have changed or reshaped the education system throughout history and at present. .
Sociology of education --- History of education and educational sciences --- History --- geschiedenis --- onderwijs --- onderwijssociologie
Choose an application
This book uses transnational history to explain the formation of modern schools in a territory that lacks modern education. The emergence of modern Jewish education in Ottoman Palestine resulted from European actors and networks' infiltration of educational concepts due to several unique elements. One of them was the activity of transnational networks and actors. The other factor is the important place of education in shaping reality in the Jewish and Hebrew discourse. The area of Ottoman Palestine was almost devoid of modern education, so it is possible to examine the ways of transferring educational concepts. Historians can diagnose the starting point and locate the actors' biographies and journeys. The book discusses and discovers several themes, such as molding five portraits of modern Jewish and Hebrew education graduates and the function of the school as a medical site due to the shortage of public health policy. Tali Tadmor-Shimony is a historian of education at Ben Gurion University, Israel. Her main interest covers the transfer of educational ideas, curriculum history, women teachers, immigrant teachers, and Hebrew education. She has published articles in leading scientific journals and two books, one of which was published in two editions. Nirit Raichel is Associate Professor in Education at the Kinneret College, Israel. She specializes in the field of instruction, learning, and assessment and teachers' identity. She has published in leading scientific journals and has written eight books, such as Equity and formative assessment in higher education (2021). .
Jewish religion --- History of education and educational sciences --- Teaching --- History --- cultuur --- geschiedenis --- onderwijs --- Jodendom --- lesgeven
Choose an application
Choose an application
In Brugges universitaire droom beschrijft Dr. William De Groote het 600 jaar oude streven van de stad Brugge, om de universiteit binnen zijn muren te halen. Het boek belicht verder de evolutie van het scholennet in Brugge sinds de middeleeuwen, de ontwikkelingen in het hoger onderwijs in West-Vlaanderen en de associatievorming in Vlaanderen. Daarnaast belicht dit boek ook de ontstaans- en de evolutiegeschiedenis van de KHBO, de KATHO, de hogescholen VIVES en Howest, het Europacollege Brugge, de KULAK en vooral... de campus KU Leuven Brugge!
Geschiedenis. --- Hoger onderwijs. --- History of education and educational sciences --- Higher education --- Bruges --- 905.1 --- hoger onderwijs --- geschiedenis --- cultuurgeschiedenis - algemeen
Choose an application
Wat is het fundament van opvoeden? Deze vraag is niet recent ontstaan, maar kent een lange geschiedenis. Door te kijken naar de wijze waarop opvoeden vroeger werd verstaan, komen we niet alleen tot een beter begrip van de term. Zo wordt ook duidelijk hoe ideeën van vroeger tot op vandaag doorwerken in de manier waarop we denken over pedagogische kwesties.Dit handboek geeft een gedetailleerd overzicht van de belangrijkste stromingen en denkers binnen de traditie van de westerse wijsgerige pedagogiek. Van de klassieke filosofen en de radicaliteit van het vroege christendom, over Rousseau en de humanistische pedagogiek, tot de denkers van de kritische pedagogiek. Daarbij ligt de nadruk op belangrijke breukmomenten. Steeds staat de invloed op het pedagogische denken van vandaag centraal.Voor studenten in de opleidingen pedagogiek, onderwijskunde, filosofie en diverse lerarenopleidingen is het een basiswerk over de theorievorming binnen de pedagogiek. Voor iedereen die geïnteresseerd is in opvoeden en onderwijzen biedt dit boek een uitgebreid overzicht.https://www.lannoocampus.be/nl/wijsgerige-pedagogiek
Developmental psychology --- History of education and educational sciences --- Educational psychology --- Educational sciences --- socio-emotionele opvoeding --- sociaal werk --- pedagogiek --- ontwikkelingspsychologie --- ouders-kind relatie --- Pedagogie --- Opvoeding --- Filosofie --- Geschiedenis
Choose an application
In dit boek voert pedagoog Carolien Hermans de lezer mee in de onderstromen van het onderwijs. Onderwijs is een vloeibaar concept dat geen stilstand kent, alleen beweging. Onderwijs, in andere woorden, is altijd onderweg. Onrust en verandering, alsook verbinding, het buiten de eigen oevers treden en de oversteek wagen, zijn wezenskenmerken van leren en onderwijzen.In het onderwijs, zo stelt Hermans, gaat het niet zozeer om informatieoverdracht maar om aandachtige betrokkenheid. Aandacht is een uitleidende beweging, dat wil zeggen, in het doen, in het handelen ontvouwt de aandacht zich. Leren is in feite niets meer dan het aandachtig zijn op wat zich voordoet in het pedagogische moment.Pedagogiek van het onderweg zijn is een boek dat handen en voeten aan het onderwijs geeft door het lichaam zelf als belangrijkste zingever naar voren te schuiven. In acht denkstappen ? voorbij leeropbrengsten, de prestatiesamenleving, de gedeelde leefsfeer, vloeibare en oppervlakkige kennis, creativiteit, ambacht, aandachtige betrokkenheid en zingeving ? voert Hermans de lezer weg van het opbrengstgerichte denken en stelt daar het procesgerichte denken voor in de plaats.Pedagogiek van het onderweg zijn richt zich voornamelijk op studenten, docenten, beleidsmakers en eenieder die zich wil laten inspireren door een boek dat het onderwijs binnenstebuiten keert.Carolien Hermans studeerde orthopedagogiek aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en volgde een master Choreografie in Amsterdam. Recentelijk promoveerde ze aan de Academy for Creative and Performing Arts (ACPA, Universiteit van Leiden) op een artistiek onderzoek naar dansimprovisatie en het creatief spel van kinderen. Ze geeft les aan het Conservatorium van Amsterdam en de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Carolien Hermans schrijft kinderboeken, essays en publiceert regelmatig in wetenschappelijke tijdschriften.https://www.standaardboekhandel.be/p/pedagogiek-van-het-onderweg-zijn-9789044139174
Pedagogiek --- Pedagogie --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijsvisies --- Sociology of education --- History of education and educational sciences --- Educational psychology --- Didactics --- Educational sciences --- aandacht --- ontwikkelingspsychologie --- onderwijssociologie --- sociale pedagogiek --- onderwijspraktijk --- Onderwijs
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|