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"This volume proposes a framework for reflection on practices of writing personal names in medieval sacred spaces, uniting historians, art historians, and specialists in written culture (both epigraphers and palaeographers). It traces the forms and functions of names that can be found within the space of early medieval churches and cemeteries, focusing mainly, but not solely, on inscriptions. By examining names written in various kinds of media, from liturgical books to graffiti and more formal inscriptions, the contributors investigate the intentions and effects of the act of writing one?s own name or having one's name written down. Their interest resides less in the name itself than the interactions it had with its spatial, iconographic, linguistic, ritual, and cultural context, and what this indicates about medieval graphical practices. What is a name from a graphic point of view? What are the specificities of the epigraphic manifestations of names? By whom were names written, and for whom were they intended (if they were even meant to be accessed)? Addressing these and other questions, this volume shows the importance of inscriptions as historical sources and the contribution they give to the study of medieval societies at the intersection of history, anthropology, archaeology, linguistics, and semiology."-- Back cover.
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"L'orientation vers les convergences, échanges et confrontations dans l'histoire monastique du grand Ouest européen au Moyen Âge permet de porter un regard nouveau sur la dynamique de divers établissements en observant les relations qui s'y sont développées tant au sein des communautés, qu'avec la société environnante. Les influences externes subies par les monastères et les conflits internes qui s'y jouent, les échanges dus aux pèlerinages, aux rouleaux des morts et aux confraternités sont au nombre des thèmes explorés."--
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L’histoire de la vie religieuse, c’est l’histoire de ces femmes et de ces hommes qui ont choisi de se donner à Dieu totalement, radicalement. Une épopée dont les visages sont aussi variés que nombreux. Mais qu’une chose unit : avoir dédié leurs vies à suivre le Christ.On a entendu parler de certaines de ces grandes familles, mais les connaît-on vraiment ? Quelle est la différence entre une clarisse et une carmélite ? Ou entre un jésuite et un dominicain ? Des débuts du monachisme aux communautés nouvelles, en passant par les Pères du désert, les grands ordres et les abbayes du Moyen Âge, ou encore les sociétés missionnaires, Daniel Moulinet nous montre les développements de la vie religieuse au fil de l’histoire. Nous explorons ainsi la riche diversité des formes que l’Esprit Saint lui a inspirées, ainsi que les contextes temporels qui l’ont façonnée.Cette histoire est ici présentée sous forme de récit, soulignant les continuités profondes au-delà de l’apparent morcellement des formes de vie consacrée. À la fois précis et concis, c’est un outil précieux pour quiconque souhaite étudier la vie religieuse et réfléchir à son avenir autant qu’à son passé. Mais également pour faire découvrir à qui le connaît mal cet univers à la fois singulier et interpellant.
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Monastic and religious life --- History --- Jura Mountains (France and Switzerland)
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« Au théâtre de la mémoire les femmes sont ombres légères » écrivaient il y a trente ans Michelle Perrot et Georges Duby. Combien légères sont de fait les nonnes du Moyen Âge et de la première modernité, doublement dissimulées derrière la grille de leur clôture et derrière la bure, la guimpe, le voile qui effacent leur corps. Elles ont cependant une supériorité sur beaucoup de leurs contemporaines, qui est d'avoir laissé en témoignage de leur vie consacrée nombre d'édifices construits et aménagés pour elles et dont l'examen peut contribuer à révéler leur quotidien. Rien de plus naturel, alors, que de susciter autour de ces traces de la vie régulière au féminin la rencontre de chercheuses et de chercheurs en histoire et en archéologie. Depuis Vienne sur le Rhône, qui a été le point de départ de cette enquête, jusqu'à l'Italie, la Provence, la Suisse ou la Saintonge, dix-neuf auteurs offrent ici une première exploration d'un monde plus varié et complexe qu'il n'y paraît.
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Modern Japanese Buddhist monks of all denominations differ from those in other Asian countries because they frequently marry, drink alcohol, and eat meat. This has caused Buddhist scholars and practitioners generally to assume that early Japanese monastics had little interest in precepts and ordinations. Some medieval Japanese exegetes, however, were obsessively concerned with these topics as they strove to understand what it meant to be a Buddhist. This landmark collection of essays by Paul Groner, one of the leading authorities on Tendai Buddhism, examines the medieval Tendai School, which dominated Japanese Buddhism at that time, to uncover the differences in understanding and interpreting monastic precepts and ordinations. Rather than provide an unbroken narrative account--made virtually impossible due to the number of undated apocryphal texts and those lost in the numerous fires and warfare that beset Tendai temples as well as the difficulties of tracing how texts were used--Groner employs a multifaceted approach, focusing on individual monks, texts, ceremonies, exegetical problems, and institutional issues. Early chapters look at a major source of Tendai precepts, the apocryphal Brahma's Net Sutra; the Tendai scholar Annen's (b. 841) interpretations of the universal bodhisattva precept ordination and the historical background of his commentary on the subject; Tendai perfect-sudden precepts and the Vinaya; and the role of confession in the bodhisattva ordination. Groner goes on to discuss the Lotus Sutra, another key text for Tendai precepts, and the monk Koen (1262-1317) and his role in developing the consecrated ordination, which is still performed today. Later essays introduce Jitsudo Ninku's (1307-1388) system of training by doctrinal debate and his commentary on ordinations; doctrinal discussions of killing; and Tendai discussions among several lineages on whether the precepts can be lost or violated. Many of the issues discussed in the volume--particularly how to distinguish various types of Buddhist practitioners and how to conduct ordinations--continue to preoccupy Tendai monks centuries later. The book concludes with an examination of the effects of early Tendai precepts on modern practice.
Tiantai Buddhism --- Monastic and religious life (Buddhism) --- Buddhist precepts --- Ordination (Buddhism)
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Since their discovery in 1945, the significance of the texts contained in the thirteen papyrus manuscripts now known as the Nag Hammadi Codices has been fiercely debated. In the history of scholarship, the texts have primarily been analyzed in light of the contexts of their hypothetical Greek originals, which in a majority of cases have been thought to have been authored in the second and third centuries CE in a variety of contexts. The articles in this volume take a different approach. Instead of focusing on hypothetical originals, they ask how the texts may have been used and understood by those who read the Coptic papyrus codices in which the texts have been preserved and take as their point of departure recent research indicating that these manuscripts were produced and used by early Egyptian monastics. It is shown that the reading habits and theological ideas attested historically for Upper Egyptian monasticism in the fourth and fifth centuries resonate well with several of the texts within the Nag Hammadi Codices.
Manuscripts (Papyri) --- Monastic and religious life --- History --- Nag Hammadi codices --- Criticism, interpretation, etc.
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This book situates discussions of Christian monasticism in Egypt and Palestine within the socio-economic world of the long Late Antiquity, from the golden age of monasticism into and well beyond the Arab conquest (fifth to tenth century). Its thirteen chapters present new research into the rich corpus of textual sources and archaeological remains and move beyond traditional studies that have treated monastic communities as religious entities in physical seclusion from society. The volume brings together scholars working across traditional boundaries of subject and geography and explores a diverse range of topics from the production of food and wine to networks of scribes, patronage, and monastic visitation. As such, it paints a vivid picture of busy monastic lives dependent on and led in tandem with the non-monastic world.
Economic history. --- Economics --- Monastic and religious life. --- Religious aspects --- Christianity. --- Christianity and economics --- Economic conditions --- History, Economic --- Monastic life --- Spirituality (in religious orders, congregations, etc.) --- Monasticism and religious orders --- Spiritual life --- Vows --- Christianity --- Monastic and religious life --- History --- Economic aspects
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Absence de moralité, gloutonnerie irrépressible, sexualité débridée... L'antimonachisme est longtemps resté associé à des reproches caricaturaux et à des noms fameux comme ceux de Calvin et Voltaire. Or, la vie monastique fait l'objet de débats complexes depuis les origines. Pour la première fois, des spécialistes ont réuni divers extraits littéraires, archives et traités canoniques permettant de comprendre comment convergent ces critiques contre un choix d'existence qui dérange. Ce sont 45 textes qui sont ici présentés, entre 1523 et 1801, comme autant de jalons d'une dépréciation qui puise dans la tradition médiévale mais se renouvelle aussi fortement avec la Réforme. Jusqu'à la Révolution, les moines sont ainsi la cible de farces théâtrales, de poèmes satiriques et de traités virulents qui interrogent moins les modalités de leur vie que la légitimité même de leurs choix. Entre XVIe et XVIIIe siècle, une anthologie éclairante et inédite, qui va de l'interrogation sérieuse aux satires bouffonnes. --
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Un témoignage critique sur les souffrances vécues par les jeunes filles contraintes à entrer au couvent dans la Venise du XVIIe siècle. L'auteure analyse les causes politiques, économiques et culturelles de ce phénomène. Avec une présentation du contexte d'écriture de ce texte, des repères biographiques et un appareil critique. ©Electre 2023
Italian literature --- Nuns --- Convents --- Monastic and religious life of women --- Vie religieuse et monastique féminine --- History
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