Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
"Highlighting the close relationship between foreign relations law and international law, this impressive book places parliament and domestic courts' engagement with treaties at the heart of its inquiry. It presents a timely assessment of the impact that different rules of constitutional law have on parliamentary and judicial approaches to treaties in four different states (Germany, India, South Africa and the US), thereby incorporating valuable comparative dimensions. With intellectual rigour, Felix Lange demonstrates how diverse conceptions of foreign relations law affect whether parliaments act as promoters, shapers or translators of human rights treaties, the Rome Statute to the International Criminal Court, and climate change treaties. Lange not only analyses the ways in which domestic courts rely on treaties through consistent interpretation and direct application, but also how they may dismiss treaty provisions as non-self-executing or employ the concept of non-justiciability in matters of foreign affairs. Ultimately, Lange embraces the view that parliaments and courts are being increasingly heard and suggests that their voices should become even louder. This book will prove indispensable to academics and students interested in law and politics, public international law and constitutional law. Legal practitioners with a keen interest in these areas will similarly benefit from the connections drawn between international law and constitutional law"--
Treaties --- Legislative bodies. --- Courts. --- Interpretation and construction.
Choose an application
In this book, Aileen Kavanagh offers a fresh account of how we should protect rights in a democracy. Departing from leading theoretical accounts which present the courts and legislature as rivals for constitutional supremacy, Kavanagh argues that protecting rights is a collaborative enterprise between all three branches of government - the Executive, the legislature, and the courts. On a collaborative vision of constitutionalism, protecting rights is neither the solitary task of a Herculean super-judge, nor the dignified pronouncements of an enlightened legislature. Instead, it is a complex, dynamic, and collaborative endeavour, where each branch has a distinct but complementary role to play, whilst engaging with each other in a spirit of comity and mutual respect. Connecting constitutional theory with the practice of protecting rights in a democracy, this book offers an innovative understanding of the separation of powers, grounded in the values and virtues of constitutional collaboration.
Constitutional law. --- Legislative bodies. --- Civil rights. --- Democracy. --- Separation of powers.
Choose an application
Legislative bodies --- Presidents --- Prime ministers --- Separation of powers --- History
Choose an application
Invariablement, tous les cinq ans depuis 1979, à la faveur des élections européennes, le Parlement européen se rappelle au souvenir des citoyens dont il tire une légitimité démocratique sans égal au sein de l’Union européenne.Il est permis d’y voir une injustice et à tout le moins une étrangeté tant, traités après traités, de l’Acte unique européen (1986) jusqu’au traité de Lisbonne (2007) en passant naturellement par le traité de Maastricht (1992), le Parlement européen a bénéficié d’une incomparable promotion institutionnelle. Au point d’exercer depuis quinze ans la fonction de co-législateur de l’Union et d’être entre autres incontournable s’agissant de la désignation de la Commission et de sa présidence ou de l’adhésion de nouveaux États membres. Cette méconnaissance du rôle et de la place du Parlement européen dans le système institutionnel de l’Union nourrit les doutes et les critiques quant au caractère démocratique d’une construction européenne par le droit.Aussi cet ouvrage porte-t-il l’ambition de leur opposer une analyse juridique conduite au regard des canons de la démocratie représentative. Il en ressort que le Parlement européen a non seulement pour modèle les parlements nationaux au regard du mimétisme de son organisation et de son fonctionnement, mais qu’il exerce en outre pleinement les fonctions de contrôle et législative inhérentes aux assemblées parlementaires. Pour autant, l’Europe parlementaire se distingue au regard de nombreuses spécificités singulièrement dues à l’extraction politique du Parlement européen et à sa qualité de chambre d’écho d’une conscience européenne. En somme, le tableau dressé est celui d’une parlementarisation de l’Union qui, sans être réductible à sa démocratisation, est de nature à susciter l’adhésion des citoyens européens.
Institutions européennes --- Union européenne. --- Élections. --- Legislative bodies --- Cultural pluralism --- Citizenship --- Parlements --- Pluralisme culturel --- Citoyenneté --- European Parliament --- European Union countries --- Pays de l'Union européenne --- Politics and government --- Politique et gouvernement
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|