TY - BOOK ID - 11308007 TI - Denken in beelden : uitleg, tips en opdrachten voor kinderen, leerkrachten en ouders AU - Verdoes, Tineke AU - Masselink, Saskia PY - 2013 SN - 9789085606536 PB - Amsterdam SWP DB - UniCat KW - Cognitive psychology KW - beeldtaal KW - visualisatie KW - leermoeilijkheden KW - leerstoornissen KW - denken KW - Orthopedagogics KW - visuele communicatie KW - Beelddenken KW - #PBIB:+105.91 KW - 464.0 KW - 464 KW - Leerstoornissen KW - Kinderen KW - Leerlingenbegeleiding KW - Leerstoornissen ; kinderen KW - 415.4 KW - leerpsychologie KW - beelddenken KW - Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen KW - Hogere geestelijke functies KW - PXL-Education 2018 KW - basisonderwijs KW - didactische werkvormen KW - cognitieve didactiek KW - Denkpsychologie KW - Denkstrategieën KW - Kleuteronderwijs KW - Lager onderwijs KW - Denkstrategie UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:11308007 AB - Wanneer is een kind een beelddenker of een taaldenker? Met praktische adviezen en opdrachten voor kinderen, opvoeders en leerkrachten om daarmee om te gaan.Mart SeerdenOverzichtelijk boek over denken in beelden. Er zijn (grofweg) beelddenkers en taaldenkers (denkers in figuratieve beelden dan wel bewegingsbeelden en denkers in woorden). Bij de ene groep wordt er een groter beroep gedaan op de rechter hersenhelft en bij de andere groep op de linker hersenhelft. Beide wijzen van denken hebben verschillende gevolgen voor leersituaties, maar ook in praktijk- en gevoelssituaties. Gelukkig is er de laatste tijd meer kennis over denken in beelden, waardoor er meer uitleg gegeven kan worden over bepaalde aspecten ervan. Er kunnen nu tips worden aangereikt. Kinderen, maar ook hun ouders en leerkrachten kunnen aan de slag met opdrachten, waardoor ze begrip krijgen voor elkaars manier van denken. Het mooie van deze uitgave is dat er ook een praktische link gelegd wordt naar taal- en rekenonderwijs. Heel belangrijk is dat beelddenkers (die 32 beeldjes per seconde verwerken...) af en toe tijd nemen om te rusten, zich goed te concentreren, hun focus een beetje bij te stellen. Het onderwijs is in algemene zin erg gericht op taaldenkers. Goed gestructureerde heldere informatie en praktische tips. Aantrekkelijke lay-out met veel kleurenillustraties. Deels gericht op ouders, leerkrachten en kinderen vanaf ca. 10 t/m 14 jaar.© NBD Biblion ER -