TY - BOOK ID - 12446224 TI - De morele intuïtie van kinderen : respect en verantwoordelijkheid, vrijheid en geweten PY - 2005 SN - 9066656875 PB - Amsterdam SWP DB - UniCat KW - Educational sciences KW - ontwikkelingspsychologie KW - Developmental psychology KW - Social ethics KW - sociale pedagogiek KW - morele ontwikkeling KW - intuïtie KW - verantwoordelijkheid KW - #PBIB:+108.31 KW - 180 KW - 416.23 KW - 181 Kindbeeld en positie van kinderen in de samenleving KW - 433.2 KW - Emoties(Gevoelens) KW - Morele opvoeding KW - Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) KW - Verantwoordelijkheid KW - Waardevorming KW - ethiek KW - geweten KW - levenskunst KW - respect KW - waarden KW - Gewetensvorming KW - Grenzen stellen KW - Kinderen KW - Kleuters KW - Morele ontwikkeling KW - Ontwikkeling van kinderen KW - Waardeontwikkeling KW - Ethiek (moraal, zedenleer) KW - Kinderpsychologie KW - Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) KW - Waarden (normen) KW - 416 KW - morele intuïtie KW - waarden en normen:kinderen KW - Geweten KW - Normen KW - Waarden KW - Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen KW - Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot c. 13 jaar KW - Morele- en religieuze opvoeding KW - Morele en religieuze opvoeding KW - Vrijheid KW - Opvoeding en onderwijs KW - Waarde (ethiek) KW - Norm (standaard) KW - Opvoeding KW - Onderwijs KW - Norm (gedragsregel) UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:12446224 AB - Dit boek is gewijd aan waarden en normen en de wijze waarop kinderen daarmee leren omgaan. Het verbindt inzichten uit de ethiek met de ontwikkelingspsychologie en plaatst deze in een pedagogisch kader. Belangrijke waarden als fatsoen en betrouwbaarheid komen aan bod, maar ook burgerschapswaarden als vrijheid en tolerantie. De auteur laat zien dat het nastreven van een bepaalde waarde, ten koste kan gaan van een andere waarde en dat moreel gedrag een kwestie is van wikken en wegen en het zoeken van evenwicht. Waar de nadruk lang gelegen heeft op inzicht, onderhandelen en overleg met kinderen, benadrukt dit boek het belang van een opvoeding die zich in eerste instantie richt op het aanleren van goede gewoontes. Er wordt gewezen op de betekenis van morele emoties als verontwaardiging, schaamte en schuld en op de onmisbaarheid en de functie van het geweten voor de vrije en verantwoordelijke mens. In het slothoofdstuk komen in vogelvlucht enkele grenzen aan de orde waar opvoeders door de moderne samenleving en door de aanleg van sommige kinderen op stuiten. Dit boek geeft handvatten voor ouders en met name voor studenten die zich voorbereiden op een functie in het basisonderwijs, zodat het goed samenleven van kinderen en burgers met een verschillende achtergrond wordt bevorderd. ER -