TY - THES ID - 128701711 TI - L'impact du néerlandais dans l'enseignement spécial (Type 1) : seconde langue ou langue maternelle. Une étude de cas AU - Couvreur, Flore AU - Hogeschool Gent. PY - 2008 PB - Gent : s.n., DB - UniCat KW - Belgen en Turken. KW - Bijzonder onderwijs. KW - Nederlands. KW - Studie in de (vreemde)taalverwerving. KW - Tweedetaalverwerving vs moedertaal. UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:128701711 AB - Doelstelling: Het doel van dit onderzoek is om aan te tonen of er (grote) verschillen zijn in taalniveau (Nederlands) tussen Turkse en Belgische leerlingen uit het bijzonder onderwijs type 1 en wat de mogelijke verklaringen daarvoor zijn. Middelen of methode: Middelen:In deze studie wordt beroep gedaan op theorieën en hypotheses van verschillende linguïsten en sociologen (Schumann, Vermeer, Gardner, Johnson, Appel,Manço...). Daarnaast wordt er ook meer uitleg gegeven over de diverse factoren die de tweede taalverwerving beïnvloeden. Vervolgens is er voor elke leerling een individueel handelingsplan opgesteld met daarin sociale gegevens (vb: gedrag, sociaal-emotionele ontwikkeling, thuissituatie), schoolgegevens, informatie over klassenraden, enz. De conclusies zijn gebaseerd op een foutenanalyse van 8 taaltesten per leerling (eerste en tweede semester: schrijven, lezen, luisteren, spreken), observaties en gesprekken met teamleden, leerkrachten en kinderen. Resultaten: De taaltesten hebben uitgewezen dat het niveauverschil tussen de 5 Turkse kinderen en de 5 Belgische kinderen eigenlijk relatief klein is. Aangezien er dus geen echte linguïstische conclusies waren, is er gebruik gemaakt van een foutenanalyse die aantoont dat Turken vaak gaan interfereren en het soms heel lastig hebben met de grammatica in het Nederlands, waardoor ze al lager gaan scoren dan de Nederlandstalige kinderen. Als laatste onderdeel van de resultaten en conclusies worden de verschillende factoren besproken die het (kleine) niveauverschil tussen de allochtone en de autochtone kinderen bepalen. Thuissituatie, houding, interesse, motivatie,..zijn enkele voorbeelden van factoren die een invloed hebben op het taalniveau. Bij Turkse kinderen wegen die factoren nog eens extra door, aangezien zij al een inspanning moeten doen om de tweede taal goed te kunnen beheersen. ER -