TY - THES ID - 128701750 TI - Evaluation des performances langagières orales et de lecture après cinq ans d'immersion en néerlandais. Etude de cas: l'Ecole Communale Fondamentale du Centre de Wisterzée AU - Van Wonterghem, Shari AU - Hogeschool Gent. PY - 2008 PB - Gent : s.n., DB - UniCat KW - Begrijpend lezen. KW - Immersieonderwijs. KW - Leerlingen 5de leerjaar. KW - Nederlands als 2de taal. KW - Spreekvaardigheid. KW - Studie in de (vreemde)taalverwerving. KW - Tweedetaalverwerving. KW - Vreemdetalenonderwijs. UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:128701750 AB - Doelstelling: In deze scriptie geven we een korte inleiding over het immersieonderwijs. Vervolgens evalueren we het niveau van de lees- en spreekvaardigheid in het Nederlands bij de oudste leerlingen (vijfde leerjaar) die immersieonderwijs volgen in de Ecole Comunale du Centre in Court-Saint-Etienne. Hun resultaten vergelijken we met de normtabellen en met de resultaten van Nederlandstalige leerlingen van dezelfde leeftijd uit de school De Vogelzang in Sint-Amandsberg. Middelen of methode: De toetsen (lees- en spreektoetsen) hebben we gevonden in de toetsenmap VLOT. Deze toetsen hebben we in beide scholen afgenomen. De resultaten van de Waalse leerlingen hebben we vervolgens vergeleken met de normtabellen uit het VLOT en met de resultaten van de Nederlandstalige leerlingen. Resultaten: We kunnen vaststellen dat leerlingen in het immersieonderwijs goede resultaten boeken. De immersieleerlingen zijn in staat om Nederlandstalige teksten te lezen bestemd voor hun leeftijdscategorie. Ook op het vlak van spreekvaardigheid scoren de immersieleerlingen redelijk goed. Ze kunnen zonder veel problemen een gesprek voeren met een Nederlandstalige, al maken ze nog grammaticale fouten. ER -