TY - THES ID - 135003041 TI - ‘Hoe kunnen we via een rouwkoffer het verlies van een dierbaar persoon expliciet bespreekbaar maken in de eerste graad van Vrije Basisschool Sint-Vincentius te Zillebeke?’ AU - Debruyne, Elena AU - Strynck, Els AU - Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk. SG Onderwijs PY - 2023 PB - Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:135003041 AB - Voor onze bachelorproef kregen wij het thema ‘omgaan met verlieservaringen in de klas’ toegewezen. Dit thema mochten we uitwerken in de eerste graad van de Vrije Basisschool Sint-Vincentius te Zillebeke. In deze school is verlieservaring een actueel thema, het was dus aan ons om hen hier zo goed mogelijk in te begeleiden. Alvorens we van slag konden met het uitwerken, moesten we ons eerst inlezen in het onderwerp via een literatuurstudie. Om de noden van de school beter te leren kennen, voerden we een praktijkonderzoek uit waarbij we interviews, enquêtes en observaties gebruikten. Op basis van deze noden was het mogelijk om onze onderzoeksvraag te formuleren: “Hoe kunnen we via een rouwkoffer het verlies van een dierbaar persoon expliciet bespreekbaar maken in de eerste graad van Vrije Basisschool Sint-Vincentius te Zillebeke?” Om deze onderzoeksvraag te beantwoorden gingen we aan de slag met enkele ontwerpen. We kozen ervoor om een driedelige rouwkoffer te ontwikkelen. Elk deel van deze koffer biedt een antwoord op een deel van de onderzoeksvraag. De koffer bestaat uit een klassikale-, een individuele- en een thuiskoffer. Om het werken met deze koffer te vereenvoudigen hebben we lesfiches, leerlingenfiches en een draaiboek voorzien. We hebben de koffer zelf in de praktijk uitgetest en op basis van observaties en feedback van mentoren onze koffer op punt gesteld. ER -