TY - BOOK ID - 1567755 TI - Verscheiden maar toch één : reflecties over de interculturele vorming van jongeren AU - Bank, Frank AU - Bouwer, Ad AU - Deng, Michael AU - E.a. PY - 2005 VL - 6 SN - 9038207425 PB - Gent Academia Press DB - UniCat KW - Intercultureel onderwijs. KW - Sociale agogiek KW - Jeugdwerk- en beleid. KW - levensbeschouwing KW - intercultureel onderwijs KW - Teaching KW - culturele diversiteit KW - onderwijsfilosofie KW - multiculturele samenleving KW - Aanwinstenlijst november 05 KW - 734 Multicultureel onderwijs KW - 073677.jpg KW - Interculturele opvoeding KW - Intercultureel onderwijs KW - Diversiteit KW - Multiculturele samenleving KW - Jeugd KW - Inclusie KW - Maatwerk KW - Jongere UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:1567755 AB - Dit boek handelt over de levensbeschouwelijke vorming van jongeren in een interculturele context. Er wordt in dit boek op algemene vragen een antwoord gezocht: Hoe beïnvloeden normen en waarden van andere culturen het leven van elk van ons? Hoe gaan we met elkaar om en is er daarbij sprake van echt samenleven? Vele vragen spitsen zich toe op de school. Wat zou de school moeten doen om de interculturele relatie en dialoog te bevorderen? Is de school wel voldoende actief op intercultureel gebied? Langs welke ervaringen, die min of meer op school te organiseren zijn, komen jongeren tot een eigen levensbeschouwing? Geeft de school veilige kansen aan jongeren om tot een eigen verhaal te komen met respect voor het verschil tussen leerlingen? Wat kan de school doen opdat alle leerlingen zich er 'thuis' voelen? Is het waar dat jongeren anno 2005 het 'leven in deze multiculturele wereld' anders ervaren dan ouderen? Is het mogelijk dat zij een adequater antwoord geven op de uitdagingen van levensbeschouwelijke en interculturele aard? Zijn zij vaardiger in de constructieve dialoog en de actieve verdraagzaamheid met en ten opzichte van anderen? Deze stelling impliceert dat in dit boek de scholieren zelf ook aan het woord komen. (Bron: www.academiapress.be) ER -