TY - BOOK ID - 157486 TI - Lichamelijke opvoeding: een vakconcept: behouden en vernieuwen PY - 1998 SN - 903090870X PB - Deurne Wolters Plantyn DB - UniCat KW - Didactics of secundary education KW - Didactics of sports and games KW - lichamelijke opvoeding KW - Lichamelijke opvoeding ; didactiek KW - Bewegingsopvoeding ; secundair onderwijs ; didactiek KW - 372.879.6 KW - #SBIB:37H0 KW - #SMV:agogiek KW - #SMV:categorie KW - Academic collection KW - secundair onderwijs KW - 477.8 KW - bewegingsopvoeding KW - didactiek KW - 486.880 KW - 616.01 KW - Didactiek KW - Eindtermen KW - Leerplannen KW - Leren leren KW - Lichamelijke opvoeding KW - Ontwikkelingsdoelen KW - 486.88 KW - Leerplan KW - Secundair onderwijs KW - 486 ) Lichamelijke opvoeding - s.o. KW - lichamelijke opvoeding : didactiek (ler) KW - 456.78 KW - 796 KW - Geschiedenis KW - Gymnastiek KW - Lichamelijke opvoeding ; secundair onderwijs ; didactiek KW - Motorische ontwikkeling KW - Onderwijs KW - Scholen KW - Lichamelijke opvoeding: didactiek KW - Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) KW - Pedagogie KW - didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding KW - Lichamelijke opvoeding - vakdidactiek KW - didactiek. KW - 372.879.6 Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) KW - Didactiek. KW - 486 ) Lichamelijke opvoeding - s.o UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:157486 AB - Het uitgangspunt voor deze kritische reflectie is het oude vakconcept. Achtereenvolgens worden de opvattingen van leerlingen, leerkrachten, theoretici en beleidsmakers besproken. In de bespreking van een vernieuwde, toekomstgerichte visie worden de oude waarden behouden en met nieuwe inzichten en tende"nsen aangevuld. In deze nieuwe vakvisie wordt gekozen voor een gewijzigd paradigma. Er wordt van uitgegaan dat het oude vakconcept kan aangepast worden op grond van de hedendaagse, beschikbare wetenschappelijke kennis, zowel vanuit biomedische als vanuit pedagogische en sociaal-psychologische hoek. De doelen van het vak vormen het stramien van het betoog. Deze zijn: het ontwikkelen van de motorische competentie, een gezonde en veilige levensstijl, een positief zelfbeeld en sociale relaties door middel van bewegingsactiviteiten. Vernieuwend is ook de keuze voor een dynamisch vakconcept dat zich aanpast aan de ontwikkelingen van leerlingen en leerkrachten, die gaan van beperkte, sporttechnische en andere vakopvattingen naar bredere en meer humaniserende vormingsmogelijkheden. Het uitgangspunt voor de methodiek is het reeds bereikte ontwikkelingsniveau van leerlingen en leerkarcht. Het vernieuwde vakconcept wordt om al deze redenen gedifferentieerd en ontwikkelingsgericht genoemd. Het Cahier sluit af met de concrete uitwerking van het vakconcept voor de 2de en 3de graad van het secundair onderwijs aan de hand van voorstellen voor aangepaste doelen en praktijkvoorbeelden. ER -