TY - BOOK ID - 1681389 TI - Omgaan met multiculturaliteit en religieus pluralisme in het onderwijs PY - 2007 SN - 9789033466175 9033466171 PB - Leuven Acco DB - UniCat KW - #GGSB: Onderwijs KW - 734 Multicultureel onderwijs KW - #SBIB:316.334.1O340 KW - #KVHB:Cross-culturele psychologie KW - #KVHB:Pluralisme KW - #KVHB:Onderwijs; allochtonen KW - #KVHB:Onderwijs KW - Academic collection KW - 454.6 KW - Allochtone leerlingen (Anderstalige leerlingen) KW - Diversiteit KW - Intercultureel onderwijs KW - Katholiek onderwijs KW - Leermiddelen KW - Lerarenopleiding KW - Multiculturalisme KW - Multiculturele samenleving KW - Onderwijs KW - Pluralisme KW - Religie KW - multiculturele samenleving KW - multiculutrele samenleving en onderwijs KW - pluralisme (ler) KW - religiositeit (ler) KW - Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving KW - (zie ook: Mondiale vorming) KW - (zie ook: teleonderwijs) KW - levensbeschouwelijke opvoeding KW - Sociology of culture KW - interculturaliteit KW - onderwijsfilosofie KW - Sociology of education KW - School management KW - Flanders KW - Multicultural education KW - Belgium KW - Religious pluralism KW - Multiculturele opvoeding KW - Provincie West-Vlaanderen KW - Aufsatzsammlung. KW - Interkulturelle Erziehung. KW - Religiƶser Pluralismus. KW - Vlaanderen. UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:1681389 AB - We evolueren naar een multiculturele samenleving. De problemen die de samenleving kent, zoals bijvoorbeeld het samenleven van diverse culturen volgens gelijkwaardige standaards, komen binnen de schoolmuren versterkt tot uiting. Omgaan met multiculturaliteit vormt een toenemende uitdaging voor de secundaire school in het algemeen en voor het onderwijs in levensbeschouwelijke vakken in het bijzonder. Met dit boek willen we elementen van antwoord aanreiken op diverse vragen als: Hoe kan de school bijdragen tot wederzijds respect en begrip tussen culturen? Hoe omgaan met de spanning tussen multiculturaliteit en de eigen identiteit? Welke rol kan de school spelen in het wegwerken van vooroordelen over racisme? Hoe kan de doorstroming van allochtone jongeren naar het hoger onderwijs worden bevorderd? ER -