TY - BOOK ID - 18950555 TI - Motiveren van studenten in het hoger onderwijs : theorie en interventies AU - Martens, Rob AU - Boekaerts, Monique PY - 2007 SN - 9789001712082 PB - Groningen Wolters-Noordhoff DB - UniCat KW - Motivatie studenten KW - Hoger onderwijs. KW - HO (hoger onderwijs) KW - studiebegeleiding KW - Didactics of higher education KW - Social psychology KW - studentenbegeleiding KW - Pupil counseling. Pupil guidance KW - motivatie KW - 378 KW - hoger onderwijs KW - motivatieproblemen KW - studenten KW - 489.9 KW - 419.3 KW - 489.4 KW - 489.5 KW - Hoger onderwijs KW - Leeromgeving KW - Motivatie (Studiemotivatie) KW - Onderwijsvernieuwing KW - Studenten KW - motiveren KW - student KW - studielandschap KW - 489.52 KW - Motivatie KW - Multimedia KW - Nieuwe leren KW - Onderwijsinnovatie KW - Probleemgestuurd onderwijs KW - Studiebegeleiding KW - multimedia KW - 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs KW - hoger onderwijs (ler) KW - leeromgeving KW - leraren hoger onderwijs KW - motivatie (ler) KW - onderwijsstijlen KW - Motivatie ; hoger onderwijs KW - 37.032 KW - 37.042.2 KW - Motivatie : onderwijs KW - S20090877.JPG KW - leerkrachten KW - motivatie van leerlingen KW - 378 Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) KW - Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) KW - hoger onderwijs - overige onderwerpen KW - Pedagogische psychologie - Onderwijspsychologie KW - Didactiek KW - Studie en studieresultaten KW - 371.22 KW - 371.21 KW - Motivatieproblemen KW - Onderwijsstijlen KW - Leraren hoger onderwijs KW - Opvoeding en onderwijs KW - Student KW - Motivatieprobleem KW - Onderwijsstijl KW - Leraar hoger onderwijs KW - Opvoeding KW - Onderwijs UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:18950555 AB - De auteurs, Martens en Boekaerts, beide hoogleraar aan de Universiteit Leiden en deskundig op het gebied van motivatie in het onderwijs, illustreren wat er misgaat bij onderwijs en onderwijsinnovaties, als er geen rekening wordt gehouden met motivationele processen. Ze gaan in op het inzicht waarom motivatie zo belangrijk is voor leren, zeker in allerlei onderwijsvormen die nu in de belangstelling staan. Dit komt aan de orde in hoofdstuk 1. In hoofdstuk 2 besteden ze aandacht aan motivatieproblemen en de gevolgen die deze kunnen hebben, zoals uitval en laag welbevinden. In hoofdstuk 3 gaan ze dieper in op de onderliggende processen en theorie. In hoofdstuk 4 tot en met 7 bestuderen ze vervolgens de interventies. Wat kan je veranderen aan de student, het docentgedrag, en de onderwijsomgeving opdat er met meer motivatie geleerd wordt? Ze sluiten af met enkele praktijkvoorbeelden, in hoofdstuk 8. ER -