TY - BOOK ID - 1907769 TI - Intensieve leerlingbegeleiding : schoolstrategieën in het voortgezet onderwijs AU - Ponte, P. AU - Van Veen, A. F. D. PY - 1994 SN - 9053502262 PB - Leuven Garant DB - UniCat KW - Leerlingbegeleiding KW - Lerarenopleiding KW - Secundair onderwijs. KW - Algemeen. KW - Voortgezet onderwijs. KW - Secondary education KW - leerlingenbegeleiding KW - Pupil counseling. Pupil guidance KW - didactiek KW - Netherlands KW - Secundair onderwijs KW - Nederland KW - #SBIB:316.334.1O290 KW - #SBIB:HIVA KW - #gsdbP KW - 454.22 KW - 454.23 KW - Drugverslaving KW - Leerproblemen KW - Schoolstress KW - Voortgezet onderwijs KW - alcoholisme KW - allochtonen KW - druggebruik KW - jeugdhulpverlening KW - onderwijs KW - schoolorganisatie KW - spijbelen KW - stress KW - student KW - vandalisme KW - 484.23 KW - leerlingbegeleiding KW - Studiebegeleiding en beroepsoriëntering: algemeen KW - Onderwijsstijlen KW - Didactische principes KW - Onderwijs KW - Schoolmoeilijkheden KW - Opvoeding KW - Pedagogiek KW - Statistische gegevens KW - Sport KW - Alcohol addiction KW - Assistance KW - Multiculturalism KW - Boys KW - Girls KW - Prevention KW - Pupils KW - School leavers KW - Sexually transgressive behavior KW - Stress KW - Choice of study KW - Book KW - Criminality KW - Drug addiction UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:1907769 AB - Scholen voor voortgezet onderwijs ervaren de laatste jaren een toenemende druk op hun onderwijs- en begeleidingsaanbod. Verwachtingen en eisen van de overheid en van ouders, ontwikkelingsbehoeften van jongeren zijn sterk aan veranderingen onderhevig en beïnvloeden de school als leef- en leermilieu in sterke mate. Tal van problemen vragen om een geschikte reactie, om aangepaste en/of extra maatregelen op individueel-, groeps- en schoolniveau. In dit boek komen o.m. de volgende probleemgebieden aan bod: spijbelen, vandalisme, alcohol- en drugsverslaving, seksueel gewelddadig gedrag, leerproblemen, schoolstress, school- en beroepskeuze voor meisjes. Mogelijke reactiewijzen van de school worden toegelicht en vervolgens gerelatieerd aan de school als organisatie. Daarmee wordt inzichtelijk gemaakt welke randvoorwaarden nodig zijn om schoolstrategieën te realiseren. Scholen voor voortgezet onderwijs ervaren de laatste jaren een toenemende druk op hun onderwijs- en begeleidingsaanbod. Verwachtingen en eisen van de overheid en van ouders, kenmerken van leerpopulaties en ontwikkelingsbehoeften van jongeren zijn sterk aan veranderingen onderhevig en beïnvloeden de school als leef- en leermilieu in sterke mate. Leerlingenbegeleiding is heel belangrijk in het onderwijs. In het boek komen o.m. de volgende probleemgebieden aan bod: spijbelen, allochtone neveninstroom, vandalisme, alcohol- en drugsverslaving, seksueel gewelddadig gedrag, leerproblemen, schoolstress, school- en beroepskeuze voor meisjes, interculturalisatie. Mogelijke reactiewijzen van de school worden toegelicht en vervolgens gerelateerd aan de school als organisatie. Daarmee wordt inzichtelijk gemaakt welke randvoorwaarden nodig zijn om schoolstrategieën te realiseren. ER -