TY - BOOK ID - 260957 TI - Leerproblemen evidence-based voorspellen, onderkennen en aanpakken : bijdragen uit onderzoek AU - Desoete, Annemie AU - Andries, Caroline AU - Ghesquière, Pol PY - 2009 SN - 9789033476211 PB - Leuven Acco DB - UniCat KW - Dyscalculie. KW - Dyslexie. KW - Leerstoornissen KW - Kinderen (0-12 jaar) KW - Diagnostiek. KW - Preventie. KW - leerstoornissen KW - orthodidactiek KW - dyscalculie KW - Teaching KW - Orthopedagogics KW - leesproblemen KW - dyslexie KW - didactiek KW - School children KW - Education KW - Acalculia in children KW - Treatment KW - Academic collection KW - #KVHB:Dyslexie KW - #KVHB:Leerstoornissen KW - #KVHB:Rekenstoornissen KW - leerproblemen KW - leesonderwijs KW - motivatie KW - rekenproblemen KW - spellingstoornissen KW - zorgverbreding KW - 464 KW - evidence based onderzoek KW - orthopedagogiek KW - evidence-based practice KW - Leerstoornissen ; kinderen KW - rekenstoornissen KW - Evidence-based practice KW - Fonologische vaardigheden KW - Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) KW - Leerproblemen KW - Leesstoornissen (woordblindheid) KW - Rekenen/rekenproblemen (dyscalculie) KW - Spellingproblemen KW - instructie KW - Dyscalculie KW - Dyslexie KW - Leesproblemen KW - Rekenproblemen KW - 094877.jpg KW - 376 KW - 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. KW - Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. KW - kinderen met leerproblemen KW - Kinderen met leerproblemen KW - 159.95 KW - Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs KW - Diagnostiek KW - Behandeling KW - Motivatie KW - Leerprobleem KW - Diagnose KW - Oorzaak UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:260957 AB - Naarmate het onderzoek over de onderkenning en behandeling van leerproblemen toeneemt, groeit ook de roep voor meer evidence-based praktijk op dat terrein. Deze tendens pleit voor de integratie van wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaring in functie van een aanpak die aansluit bij de hulpvraag van de cliënt. In dit boek worden een aantal onderzoeksbijdragen van de recente conferenties van de Stichting Leerproblemen Vlaanderen over dit thema samengebracht. Verschillende aspecten komen aan bod: dyscalculie beschrijven, begrijpen en aanpakken (Desoete), effectieve instructie van lezen (Vernooy), geprotocolleerde dyslexiebehandeling (Ruijssenaars, Bron, Loykens en van Mameren-Schoehuizen) en (studie)motivatie (Sierens en Vansteenkiste). Daarnaast wordt ook verslag uitgebracht van de drie eindwerken die in 2009 door de Stichting Leerproblemen Vlaanderen bekroond werden. Ze beschrijven allemaal onderzoek naar de predictie en vroegtijdige onderkenning van leerproblemen. Dit is een belangrijk thema voor de dagelijkse onderwijspraktijk. Predictie en vroegtijdige onderkenning kunnen er immers toe leiden dat er ook op tijd ingegrepen kan worden. Als onderzoek één zaak heeft aangetoond, dan is het dat vroegtijdige hulp de beste prognose garandeert. ER -