TY - BOOK ID - 2973993 TI - De media in maatschappelijk perspectief AU - Saeys, Frieda AU - Verstraeten, Hans PY - 2005 SN - 9038208502 9789038208503 PB - Gent Academia Press DB - UniCat KW - Communicatiemanagement. KW - Journalistiek. KW - Mass media KW - Mass media. KW - Media en maatschappij. KW - Media. KW - Social aspects. KW - media KW - S2007786.JPG KW - #SBIB:309H1000 KW - 316.774 KW - 316.774 Massamedia--(communicatiesociologie); technologische aspecten zie {659.3} KW - Massamedia--(communicatiesociologie); technologische aspecten zie {659.3} KW - Mass communication KW - Media, Mass KW - Media, The KW - Communication KW - Social aspects KW - 384 KW - Media: algemene en theoretische werken KW - Media KW - Journalistiek KW - Informatiemaatschappij KW - Mediabeleid KW - Communicatiemanagement KW - Reizen KW - Ziekte KW - Vliegen (werkwoord) KW - Mass media - Social aspects KW - Journalism KW - Mass communications KW - mediabeleid KW - communicatieonderzoek KW - communicatiemanagement KW - journalistiek KW - maatschappijleer KW - informatiemaatschappij KW - mediakunde UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:2973993 AB - Deze verzameling bijdragen is tot stand gekomen naar aanleiding van een speciale gebeurtenis voor de vakgroep, met name het emeritaat van Prof. dr. Els De Bens. De vakgroep vond dat het emeritaat van Els De Bens een goede gelegenheid was om een reader samen te stellen die een staalkaart zou brengen van het mediaonderzoek dat in de vakgroep de voorbije jaren werd gerealiseerd. Hoewel deze verzameling bijdragen zeker niet kan beschouwd worden als een "liber amicorum" in de traditionele zin van het woord, toch heeft het ten dele het karakter van een feestbundel, waarmee de vakgroep hulde wil brengen aan het wetenschappelijk werk van Els De Bens. In plaats van een aantal hoogdravende lofbetuigingen van medewerkers en vrienden bij elkaar te brengen in een "vriendenboek", koos de vakgroep ervoor om deze hulde te brengen via dat wat in wezen een van haar belangrijkste kerntaken is: het verzamelen van de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek van haar onmiddellijke medewerkers. Dit heeft Er dan ook voor gezorgd dat in deze reader een zeer ruime waaier van onderzoeksthema's aan bod komen. Deze verscheidenheid van onderzoeksthema's is echter een goede illustratie van de diversiteit van onderzoeksbenaderingen die in de vakgroep aanwezig zijn. En hoe verschillend van aard deze bijdragen ook mogen zijn, toch hebben ze n belangrijk element gemeenschappelijk: telkens wordt op een of andere wijze onderzocht hoe bepaalde mediavormen functioneren of gesitueerd dienen te worden in hun maatschappelijke context. Vandaar dan ook de titel van deze reader: de media in maatschappelijk perspectief. Een "maatschappelijk perspectief" dat ook altijd een belangrijke rol heeft gespeeld in het onderzoekswerk van collega Els De Bens. Inhoud : Journalistiek en Informatiemedia: Roel Vande Winkel, Wetenschappelijk onderzoek naar de dagbladpers in bezet België (1940-1944): de evolutie van een onderzoeksdomein (1966-2005). Guido Ros, De strijd om de gratis dagbladen in Frankrijk. Een voorbeeld van "l'exception culturelle française" ? Karin Raeymaeckers, Lezersbrieven onderzocht : zijn ze een feedback mogelijkheid voor de lezer, extra ruimte voor de redactie of veeleer een verdoken beleidsinstrument voor belangengroepen ? Steve Paulussen & Mieke De Clercq, Eigen berichtgeving. Bevindingen en beperkingen van sociologische enqutes bij journalisten. Mediatheorie: Hans Verstraeten, De transformatie van de poltiiek: de implicaties voor media assessment en -accountability. Hedwig de Smaele, Four theories and a funeral ? Een onderzoek naar de blijvende waarde van Four Theories of the Press na de teloorgang van het 'communistisch model' in Centraal- en Oost-Europa. Mediabeleid: Dirk Voorhoof, Het recht van antwoord in Belgi. Een inspirerend voorbeeld voor Nederland ?Tomas Coppens, Publieke omroep en performantie-analyse. Case: de VRT-bevraging (2005). Eric Van Heesvelde, De lieberalisering in de ICT-sector: een voorlopig bilan na 15 jaar. Communicatiemanagement: Patrick Vyncke, Lifestyle-segmentering: Van attitudes, interesses en opinies naar waarden, stijlen, levensvisies en mediavoorkeuren. Isabelle Stevens, Gino Verleye & Pieter Maeseele, Effectieve risicocommunicatiestrategien in het post-nine eleven tijdperk. Media en Maatschappij: Frieda Saeys &Ilse Devroe, Media " la carte" ? Mediaconsumptie van Turkse en Marokkaanse jongeren in Vlaanderen. Annelore Deprez & Laurence Hauttekeete, "Courage under fire". Hoe berichten de Vlaamse kranten over 11 september ? Sofie Van Bauwel, Representaties van gender bending in muziekvideoclips : verzet tegen hegemonische genderidentiteiten ? Danil Biltereyst, Amerikanisering, jeugdcultuur en mediapaniek. Over de historische receptie en censuur van Amerikaanse jongerendelinquentiefielms in de jaren 1950. ER -