TY - BOOK ID - 30266987 TI - Leren en onderwijzen : inleiding tot de algemene didactiek. AU - Standaert, Roger. AU - Troch, Firmin. AU - Peeters, Inge. AU - Piedfort, Stef PY - 2011 SN - 9789033461279 PB - Leuven Acco DB - UniCat KW - Didactiek. KW - Onderwijs. KW - Teaching KW - Didactics KW - didactiek KW - leren KW - beroepsprofielen KW - lerarenberoep KW - #PBIB:+SLO 220.91 KW - 691 KW - 37(035) KW - Onderwijs ; didactiek ; handboeken KW - 454 KW - didactiek : algemeen (ler) KW - Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : didactiek KW - Pedagogie en didactiek KW - Onderwijs ; handboeken KW - Lerarenopleiding KW - Onderwijzen KW - Opleidingen KW - Didactische werkvormen KW - Opvoeding KW - Evaluatie KW - Didactiek KW - 454 ) Didactiek - algemeen KW - beginsituatie KW - didactisch proces (gez) KW - didactische werkvormen KW - doelen KW - evaluatie KW - leerinhouden KW - onderwijsmedia KW - procesgericht onderwijs KW - productgericht onderwijs KW - 37.02 KW - 371.3 KW - Didactische beginsituatie KW - Leerdoelen KW - Leerinhouden KW - Onderwijs UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:30266987 AB - De eerste uitgave van dit standaardwerk dateert van 1974. Toen lag de klemtoon vooral op het persoonsgerichte onderwijs (procesmodel); nu is de slinger in grote mate teruggekeerd naar het maatschappijgerichte onderwijs (productmodel). Na een inleiding over de componenten van een lesvoorbereiding komt er een kernhoofdstuk over het product- en procesgericht onderwijs. Daarna volgen hoofdstukken over doelstellingen, beginsituatie, leerinhouden, didactische werkvormen, onderwijsmedia en evaluatie. Nieuw, maar wat mager uitgewerkt, is het hoofdstuk over de leraar als opvoeder. Een beschouwing van leerprocessen ontbreekt. Er zijn heel wat wijzigingen en aanvullingen in het hoofdstuk over didactische evaluatie. Het vroegere beheersingboek met verwerkingstaken wordt nu in het basiswerk geïntegreerd, met de oplossingen in een bijlage. Ook als bijlage is een controlelijst voor de lesvoorbereiding opgenomen. Het boek bevat talrijke schema's en voorbeelden, en kent een heel duidelijke structuur. Met bibliografie per hoofdstuk èn achteraan, en een index. Een docentenhandleiding werd apart gepubliceerd. ER -