TY - BOOK ID - 30978827 TI - Onderwijsinnovatie : geen verzegelde lippen meer PY - 2009 SN - 9789044124996 9044124994 PB - Antwerpen Garant DB - UniCat KW - Onderwijsvernieuwing KW - Nederland. KW - School management KW - Education--Research KW - Innovations KW - Educational innovations KW - departement Lerarenopleiding 10 KW - onderwijsinnovatie KW - onderwijsvernieuwing KW - Leraren KW - Schoolmanagement KW - Onderwijsbeleid KW - 720 Onderwijs KW - Onderwijsmethoden KW - Onderwijsinnovatie KW - 120161.jpg KW - Onderwijsvernieuwing ; Nederland KW - Leraar KW - Nederland KW - Kust KW - Directie UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:30978827 AB - Deze uitgave is bedoeld voor bestuurders en leidinggevenden in het onderwijs. De auteurs - en de lezers - nemen de tijd voor een moment ruste en houden even de adem in. Van de schaduw van de oude innovaties willen ze weg, omdat de prijs van ingevoerde innovaties voor menigeen te hoog was. Immers, een docent of leidinggevende is veel gecompliceerder dan allerlei schematische verklaringen willen en kunnen wijsmaken. Mensen in het onderwijs zie je niet als huizen, bomen en sterren. Professionals eisen vrijheid van meningsuiting als compensatie voor de vrijheid van denken die zin het verleden node gemist hebben. Hun ervaringen moeten in woorden worden gevangen als een stap naar hun vrijheid. De auteurs hebben moeite met al de regelneven in het onderwijs en het negatieve mensbeeld waarover zoveel bestuurders en leidinggevenden beschikken. Er ligt helaas soms veel zelfgenoegzaamheid in de overtuiging waarmee beleidsmakers en bestuurders nog steeds oordelen over innovaties uitspreken. Daarom zijn docenten meesters in het zwijgen geworden. Kent men elkaar nog genoeg? Beleidsmakers en bestuurders kleineren zich onnodig als ze geen tegenspraak dulden. Tegenspraak is echter de brandstof van het denken. En: de ander mag er zijn. Als dit niet meer kan in het onderwijs, leidt dit tot het psychisch doden van een mens. Te veel mensen in het onderwijs worden 'ongewild afhankelijk' van anderen. In welke mate mogen en kunnen anderen iemands vrijheid in de innovatie bepalen? (Bron: covertekst) ER -