TY - BOOK ID - 3143025 TI - Geloven in de ontwikkelingsmogelijkheden van elke leerling : leerlingen met een matige en ernstige verstandelijke beperking leren leren PY - 2008 VL - 8 SN - 9789044124101 PB - Antwerpen Garant DB - UniCat KW - Leerlingbegeleiding KW - Buitengewoon onderwijs. KW - personen met een mentale beperking KW - leerstoornissen KW - orthodidactiek KW - orthopedagogiek KW - #KVHB:Buitengewoon onderwijs KW - #KVHB:Mentaal gehandicapten KW - #KVHB:Orthopedagogie KW - 462.3 KW - Interactie KW - Leren leren KW - Mentaal gehandicapte kinderen KW - Ontwikkelingsgericht onderwijs KW - leren KW - mentaal gehandicapte kinderen KW - ouderparticipatie KW - 462.2 KW - Basisonderwijs KW - Evaluatie (Beoordeling) KW - Gezinsbegeleiding bij personen met een verstandelijke handicap (ouderbegeleiding van personen met een verstandelijke handicap) KW - Jongeren met een verstandelijke handicap KW - Kinderen met een verstandelijke handicap KW - Kinderen KW - Leerlingen KW - Mentaal gehandicapten KW - Ouderparticipatie KW - 376.3 KW - Kinderen met een handicap KW - Leren KW - Onderwijs KW - Personen met een mentale handicap KW - Leerlingbegeleiding ; buitengewoon onderwijs KW - Mentaal gehandicapte kinderen ; onderwijs KW - Matig en ernstig gehandicapte kinderen KW - Matig en ernstig mentaal gehandicapte kinderen KW - Licht mentaal gehandicapte kinderen KW - (zie ook: Schoolrapporten) KW - (zie ook: Studiemethoden) KW - Children with mental disabilities KW - Education KW - Buitengewoon onderwijs KW - Kinderen met een verstandelijke beperking KW - Sociaal-emotionele ontwikkeling KW - Kind met een verstandelijke handicap UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:3143025 AB - De auteurs blijft geloven in de ontwikkelingsmogelijkheden van alle leerlingen, ook van leerlingen met een matige of ernstige verstandelijke beperking. Hun leren verloopt echter trager en is begrensd. Zij hebben daarom meer ondersteuning nodig om hun ontwikkeling die minder spontaan verloopt, vooruit te helpen. De auteur gaat in deze uitgave op zoek naar wegen om de ontwikkeling van leerlingen met een matige of ernstige verstandelijke beperking extra te stimuleren. U vindt in dit boek heel veel concrete tips en suggesties om het leren van deze kinderen en jongeren te bevorderen. De rol van de begeleider is hierbij van zeer groot belang. Het vertrekpunt van de begeleiding is het komen tot een beeld van de leerling en het zoeken naar positieve aangrijpingspunten om de ontwikkeling te stimuleren. Vanuit een goede beeldvorming formuleren we doelen die we nastreven. Daarna denken we na over de aanpak. Na verloop van tijd dient zowel dit proces als het resultaat ervan geƫvalueerd te worden om het cyclisch proces van handelingsplanning opnieuw op te starten. Zeker bij leerlingen met een matige of ernstige verstandelijke beperking is de samenwerking met ouders een pedagogische noodzaak, waar we extra aandacht aan besteden. ER -