TY - BOOK ID - 3394926 TI - Gekleurde letters : lettres de couleur : oefenprogramma voor lees- en spellingproblemen Frans PY - 2012 SN - 9789033489563 PB - Leuven Acco DB - UniCat KW - dyslexie KW - didactiek KW - Didactics of French KW - Frans KW - Franse taalkunde KW - Leesproblemen KW - Spellingproblemen KW - Dyslexie KW - Lezen KW - Spelling KW - #KVHB:Spellingproblemen KW - #KVHB:Leesstoornissen KW - #KVHB:Frans KW - Franse spelling KW - Leerstoornissen KW - spelling KW - 475.34 KW - 464.1 KW - Leesprobleem KW - Spellingsprobleem KW - Schrijven KW - Spel KW - Nederlands KW - Zinsleer KW - Linguïstiek UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:3394926 AB - De laatste jaren is het duidelijk geworden dat leerlingen met dyslexie ook problemen hebben in vreemde talen. Vooral hun fonologisch/orthografische vaardigheden zijn zwakker. In een vreemde taal komen nieuwe, onbekende letters en klanken voor, waarmee leerlingen met dyslexie moeite hebben. Hierdoor ontstaan problemen in het technisch lezen (en daardoor soms weer problemen met het begrijpend lezen) en de spelling. Verder onderzoek en kennis op het gebied van dyslexie en het leren van vreemde talen zijn nodig om de participatie van personen met dyslexie in de interculturele communicatie te verbeteren. Ook vanuit de praktijk komt de vraag naar remediëringsmateriaal voor dyslexie en vreemde talen. Dit boek wil aan deze vraag tegemoet komen. Met dit behandelingsmateriaal voor de Franse foneemgrafeemkoppeling worden problemen bij spelling en technisch lezen aangepakt. Er wordt een overzicht gegeven van de Franse klanken en de daarbij behorende schrijfwijzen. Voor het oefenmateriaal wordt de multisensorische gestructureerde benadering als uitgangspunt gebruikt. De methodiek is ontwikkeld voor professionals die kinderen met ernstige lees- en spellingproblemen (dyslexie) in de vreemde taal behandelen, zowel voor academisch geschoolden als voor gespecialiseerde leerkrachten/remedial teachers binnen het kader van een indirecte behandeling. ER -