TY - BOOK ID - 3414680 TI - Kids online : vaardigheden, kansen en risico's van kinderen en jongeren op het internet AU - D'Haenens, Leen AU - Vandoninck, Sofie PY - 2012 SN - 9789038219011 PB - Gent Academia Press DB - UniCat KW - internet KW - jeugd KW - Age group sociology KW - Computer architecture. Operating systems KW - jongerencultuur KW - 316.77 KW - #SBIB:309H103 KW - #SBIB:309H402 KW - 433.5 KW - audiovisuele opvoeding KW - kinderen KW - ICT KW - Jeugd en internet KW - Kinderen en internet KW - 316.77 Communicatiesociologie KW - Communicatiesociologie KW - Mediatechnologie / ICT / digitale media: sociale en culturele aspecten KW - Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media, ... KW - Audiovisuele opvoeding KW - Internet and children KW - Internet and teenagers KW - Safety measures KW - Internet KW - Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media, .. KW - Mediaopvoeding KW - Jeugd KW - Kinderen en jeugd KW - Cultuursociologie KW - Cultuurstudies KW - Kinderen KW - Gevaren KW - Preventie KW - Privacy KW - Cyberseks KW - Cyberpesten KW - Onderzoek KW - Europa KW - Media KW - Cultuurverschillen KW - Vlaanderen KW - Wallonië KW - Nederland KW - Man-vrouwrelatie KW - E-inclusie KW - Kind KW - Cultuurstudie KW - Ontwikkelingsstoornis KW - Fysiotherapie KW - Gevaar KW - Cultuurverschil KW - Relatie man - vrouw KW - Inclusie KW - Digitale kloof KW - Crisis KW - Cultuur KW - Ondersteuning KW - Samenleving KW - Vietnam KW - Zuid-Afrika KW - Kust KW - Ontwikkeling KW - Leerlijn KW - Emigratie KW - Literatuur KW - Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media, . KW - Jongere KW - Onderzoek (wetenschap) KW - Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media, UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:3414680 AB - Het internet is niet meer weg te denken uit het leven van kinderen en jongeren. Het biedt hen heel wat kansen en mogelijkheden als bron van informatie en hulpmiddel bij huiswerk, om in contact te blijven met vrienden dichtbij of veraf, of louter ter ontspanning. Maar er is ook een donkere kant aan de internetwereld: van schokkende beelden, cyberpesten, misbruik van persoonlijke gegevens, ongewenste seksueel getinte berichten en andere minder fraaie inhoud blijven kinderen en jongeren niet gevrijwaard. We gaan na met welke online risicos kinderen in contact komen, bij welke kinderen die risico's ook daadwerkelijk resulteren in negatieve ervaringen, en hoe zij hierop reageren. Mediawijsheid speelt een belangrijke rol in dit verhaal: het hangt samen met individuele factoren zoals geslacht, leeftijd, persoonlijkheidskenmerken alsook de sociale context, met name ouders, leraren, vrienden, en de culturele achtergrond.In 2010 werden in het kader van het EU Kids Online-onderzoeksproject meer dan 25.000 9- tot 16-jarigen en één van hun ouders over heel Europa geïnterviewd over hun online activiteiten en de online risico's waarmee ze zich geconfronteerd zien en vergeleek men de kijk van kinderen met de visie van de ouders. Dit boek presenteert de resultaten van dit onderzoek met de nadruk op Belgische en Vlaamse kinderen o.m. in vergelijking met Franstalige Belgische jongeren en hun Nederlandse leeftijdsgenoten ER -