TY - BOOK ID - 3433600 TI - Klaar voor hoger onderwijs of de arbeidsmarkt? : longitudinaal onderzoek bij laatstejaarsleerlingen secundair onderwijs. AU - van Daal, Tine AU - Coertjens, Liesje AU - Delvaux, Eva AU - Donche, Vincent. AU - van Petegem, Peter. PY - 2013 SN - 9789044130959 PB - Antwerpen Garant DB - UniCat KW - Beroepskeuze KW - Business [Choice of ] KW - Career counseling KW - Career patterns KW - Career planning KW - Careers KW - Choice of profession KW - Guidance [Student ] KW - Guidance [Vocational ] KW - Occupation [Choice of ] KW - Orientation professionnelle KW - Student guidance KW - Vocation [Choice of ] KW - Vocational guidance KW - Vocational opportunities KW - #KVHB:Studie- en beroepsorientering KW - #KVHB:Studiekeuze KW - #KVHB:Hoger onderwijs KW - studiebegeleiding KW - studiekeuze KW - overgang secundair onderwijs-hoger onderwijs KW - hoger onderwijs KW - Secondary education KW - aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt KW - HO (hoger onderwijs) KW - Labour market KW - onderwijsonderzoek KW - Research on teaching KW - Higher education KW - SO (secundair onderwijs) KW - Education KW - Curricula KW - Teaching KW - #KVHB:Hoger onderwijs. KW - #KVHB:Studie- en beroepsorientering. KW - #KVHB:Studiekeuze. KW - hoger onderwijs. KW - overgang secundair onderwijs-hoger onderwijs. KW - studiebegeleiding. KW - studiekeuze. UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:3433600 AB - De overgang van het secundair onderwijs naar het hoger onderwijs is voor vele jongeren niet vanzelfsprekend. Slechts 40% van de studenten slaagt volledig voor het eerste jaar hoger onderwijs. En na 1 jaar heeft ongeveer 1/10 schoolverlaters nog geen job. Deze studie beschrijft voor het eerst deze overgang en volgt een groep van meer dan 3000 leerlingen uit 32 secundaire scholen gedurende twee jaar. Het onderzoek beschrijft het proces van studie- of arbeidskeuze. Bij de groep die verder studeert, komen de veranderingen in leerstrategieën (hoe leren leerlingen gewoonlijk) en in motivatie aan bod. Tevens wordt nagegaan hoe de aansluiting tussen het secundair en het hoger onderwijs wordt ervaren. Uiteraard wordt ook het studiesucces bestudeerd. Bij de groep die overstapt naar de arbeidsmarkt, krijgt onder meer de match tussen de gevolgde opleiding en de job ruime aandacht, net als aspecten van werkplekleren en van jobmotivatie. ER -