TY - BOOK ID - 3502908 TI - Straffe school : de grenzen van sanctioneren verkend : dossier AU - Cnudde, Hilde AU - Ryngaert, Julie AU - Vanobbergen, Bruno AU - E.a. PY - 2015 VL - *5 SN - 9789077021309 PB - Brussel Kinderrechtencommissariaat DB - UniCat KW - schoolcultuur KW - sancties KW - integriteitsbeleid KW - schoolreglementen KW - tuchtrecht KW - straffen en belonen KW - sociale participatie KW - School management KW - Human rights KW - schoolorganisatie KW - schoolleiders KW - Straffen ; kinderen KW - VLP KW - 180 Kinderrechten KW - 720 Onderwijs KW - kinderrechten KW - didactiek KW - 34 KW - 371.3 KW - E-books KW - Straffen KW - Opvoedingsstijlen KW - Onderwijsstijlen KW - Zorgverbreding KW - Schoolmanagement KW - Klassenmanagement KW - 184 Kinderrechten en Onderwijs KW - Straf KW - Opvoedingsstijl KW - Onderwijsstijl UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:3502908 AB - Hoe ga je om met situaties die uit de hand lopen? De vraagleeft bij leerkrachten en directies van basis- en secundairescholen, en bij leerlingen en ouders. Het liefst van al willenze die situaties voorkomen. Dit dossier schetst het wettelijkekader van sanctioneren op school: wat mag en wat mag niet?We reiken inspirerende praktijkvoorbeelden aan.Vertrekkend van de klachten die binnenkomen bij onzeKlachtenlijn, verkennen we de grenzen van sanctioneren.Soms blijven kansen onderbenut en is uitsluiting een te snelleweg. We moeten er alles aan doen om iedereen aan boord tehouden.Aandacht voor sancties moet samengaan met aandacht voorzorg op school. Dit dossier vraagt daarom ook aandacht voorde integriteit van de leerling, voor participatie en voor deschoolinfrastructuur. (Bron: covertekst) ER -