TY - BOOK ID - 355430 TI - De terugkeer van het gezag : waarom kinderen niets meer leren PY - 2011 SN - 9789029086295 PB - Amsterdam Meulenhoff DB - UniCat KW - maatschappijkritiek KW - sociologie KW - Educational sciences KW - onderwijssociologie KW - Sociology KW - pedagogiek KW - Maatschappijkritiek KW - Onderwijs (Algemeen) KW - 316.4.052 KW - #SBIB:316.334.1O340 KW - Economie KW - Gezag KW - Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) KW - Leren KW - Maatschappij KW - Opvoeding en onderwijs KW - 433 KW - Gezag in de opvoeding KW - Onderwijs KW - 316.4.052 Integrerende processen. Sociale controle. Sociale sancties KW - Integrerende processen. Sociale controle. Sociale sancties KW - Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving KW - Opvoeding in de praktijk KW - Onderwijskunde KW - Onderwijsfilosofie KW - Onderwijsvernieuwing KW - Tucht KW - Problemen KW - Kinderen KW - Beleid KW - Relatie leerling - school KW - Relatie leraar - leerling KW - Relatie ouder - school KW - Reflectie KW - Observeren KW - Evaluatie KW - Kennis KW - Probleem KW - Kind KW - Jeugd KW - Media KW - Ontwikkelingsstoornis KW - Fysiotherapie KW - Relatie school - ouder KW - Reflectie (onderdeel leerproces) KW - Observatie KW - Analyse KW - Sociaal leren KW - Opvoeding KW - Pedagogiek KW - Statistische gegevens KW - Sport KW - 420 KW - onderwijs KW - leerproblemen KW - opvoeding KW - pédagogie UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:355430 AB - Zowel ouders, leerkrachten als beleidsmakers maken zich zorgen over de vele problemen op scholen. Gebrek aan discipline, continue onderwijsvernieuwing en kinderen met leerproblemen zijn thema's die hoog op de politieke en maatschappelijke agenda staan. Maar de echte onderliggende problematiek komt nooit aan bod. Wat is de rol van volwassen gezag, van de politiek, waar gaat het echt om bij educatie? Onderwijs, zegt Frank Furedi, wordt gebruikt om andere maatschappelijke problemen op te lossen in plaats van kinderen te laten leren. Maatschappelijke en economische problemen worden veel te vaak op het overvolle bordje van onderwijs geschoven. Op heldere en intelligente wijze maakt de auteur het probleem van onderwijs duidelijk en breekt hij een lans voor datgene waar educatie werkelijk om draait: denken, kennen, reflecteren, observeren, ontwikkelen en beoordelen. Om scholen te laten bloeien moet de relatie tussen beleid en onderwijs, leerkracht en ouder, én ouder en kind veranderen ER -