TY - BOOK ID - 457177 TI - Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs. AU - Hooijmaaijers, Ton AU - Stokhof, T.. AU - Verhulst, F.C. PY - 2012 SN - 9789023249559 PB - Assen Van Gorcum DB - UniCat KW - basisonderwijs KW - ontwikkelingspsychologie KW - Teacher education. Teacher's profession KW - Developmental psychology KW - lerarenopleiding KW - Ontwikkelingspsychologie ; kinderen (0-12 jaar) KW - Pedagogische psychologie KW - Leerpsychologie KW - #KVHB:Ontwikkelingspsychologie KW - Ontwikkelingspsychologie ; kinderen KW - Ontwikkelingspsychologie : kinderen KW - 416.23 KW - Ontwikkelingspsychologie KW - Lerarenopleiding. Lerarenberoep UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:457177 AB - Waarom kiest iemand voor een vak waarin kinderen zo centraal staan als het vak van leerkracht basisonderwijs? Blijkbaar is de ontwikkeling van kinderen, en daarin een begeleidende en stimulerende rol spelen, boeiend en aantrekkelijk. Niet alleen speelt er zich in de periode van het vierde tot het twaalfde jaar enorm veel af op het gebied van het leren, ook op sociaal en emotioneel gebied is de basisschoolperiode van groot belang. Kennis van de processen die zich voltrekken in de basisschooljaren van het kind is voor de (aankomend) leerkracht dan ook essentieel. 'Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs' biedt deze kennis op een manier die dicht bij de dagelijkse praktijk op de basisschool staat. De tekst en de digitale module geven herkenbare voorbeelden en opdrachten over echte kinderen, direct toepasbaar in het onderwijs. De theorie is gebaseerd op het succesvolle boek De ontwikkeling van het kind van Frank C. Verhulst. Per leeftijdsfase (kleuter, 6-9 jaar en 9-12 jaar) bespreken de auteurs de belangrijkste ontwikkelingen op fysiek, sociaal-emotioneel en cognitief gebied. Ten slotte biedt 'Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs' leerkrachten in het basisonderwijs een aansprekende autobiografische aanpak, die hen meer inzicht biedt in hun eigen functioneren in de klas. Reflectie- en portfolio-opdrachten bieden hiertoe de middelen. Een uitstekende start voor pabo-studenten, maar ook zeer bruikbaar voor leerkrachten die al langer werkzaam zijn in het basisonderwijs. ER -