TY - BOOK ID - 5699590 TI - Cognitieve problemen bij kinderen en adolescenten : samenspel van kennis en gevoel PY - 2008 SN - 9789020965490 PB - Leuven/Amersfoort Lannoo DB - UniCat KW - Cognitive psychology KW - cognitieve ontwikkeling KW - leerstoornissen KW - ontwikkelingsstoornissen KW - #KVHB:Cognitieve dysfuncties KW - #KVHB:Cognitieve ontwikkeling KW - #KVHB:Orthopedagogie KW - cognitieve stoornissen KW - leerproblemen KW - 464 KW - Adolescentie KW - Cognitieve ontwikkeling KW - Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) KW - 616.895 KW - Cognitieve ontwikkeling (Denkontwikkeling) KW - Cognitieve stoornissen (waarnemingsstoornissen) KW - Kinderpsychiatrie (jeugdpsychiatrie) KW - Leermoeilijkheden KW - Leerproblemen KW - Narcisme KW - Ontwikkelingsstoornissen KW - Psychomotorische ontwikkeling KW - 083057.jpg KW - Leerstoornissen KW - Kinderen met leerproblemen KW - 159.98 KW - PHL-Central Office 12 KW - Behandeling KW - Kinderen KW - Adolescenten KW - Therapie KW - Remediƫrend onderwijs KW - Leerprobleem KW - Kind KW - Adolescent KW - Jeugd KW - Media KW - Ontwikkelingsstoornis KW - Fysiotherapie KW - Oorzaak UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:5699590 AB - De mens leert in grote mate met zijn lichaam. Vanuit deze centrale hypothese beschrijft de auteur de mogelijkheid om cognitieve stoornissen te begrijpen en te behandelen. Maurice Berger maakt een classificatie van deze problemen en een algemeen model voor behandeling. Kinderen bouwen via fysieke gewaarwordingen onbewust een voorstelling op van zichzelf en de wereld. Deze is onlosmakelijk verbonden met hun cognitieve ontwikkeling. Samen met de blijvende invloed van ernstige hechtingsproblemen en de onlosmakelijke band tussen kennis en gevoel vormen deze elementen de belangrijkste assen waarrond de auteur zijn psychotherapeutische methode uitwerkt. Uitgewerkte cases uit zijn praktijk, zowel in een residentiƫle als ambulente omgeving illustreren het geheel. Dit boek is een aanrader voor al wie professioneel, zelfstandig of in een team, met kinderen en adolescenten werkt: psychologen, orthopedagogen, psychotherapeuten, psychiaters, pediaters, neurologen, leerkrachten en opvoeders. ER -