TY - BOOK ID - 5716646 TI - De eigen wereld van het kind : oriëntatie op de leefwerelden van kinderen AU - Dieleman, Arjan AU - De Beer, Fedor PY - 2010 SN - 9789046901779 PB - Bussum Coutinho DB - UniCat KW - kinderen KW - leefwereld KW - ontwikkelingspsychologie KW - pedagogiek KW - psychologie KW - sociologie KW - 416.2 KW - Kleuteronderwijs KW - Lager onderwijs KW - Leefwerelden KW - Levensbeschouwelijke opvoeding KW - Media(Communicatiemedia) KW - Multiculturele samenleving KW - Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) KW - 416 KW - 433 KW - Kinderpsychologie KW - Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) KW - Peuter- en kleuteropvoeding (kleuteropvoeding, peuter) KW - 416.1 ) psychologie van kinderen tot 13 jaar KW - lager onderwijs KW - media KW - Multiculturele samenleving en opvoeding KW - Ontwikkelingspsychologie ; kinderen KW - Opvoeding: praktijk KW - 441 KW - Psychologie van afzonderlijke leeftijdsgroepen der jeugd KW - Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie KW - Opvoeding in de praktijk KW - Pedagogiek en onderwijskunde KW - Fundamentele pedagogiek. KW - Ontwikkelingspsychologie KW - Opvoeding. KW - Kinderen. KW - Age group sociology KW - Physiology: reproduction & development. Ages of life KW - kinderpsychologie KW - Developmental psychology KW - Leefwereld KW - Kinderen KW - Sociale psychologie KW - Jeugdpsychologie KW - Kleuter KW - Kind KW - Jeugd KW - Media KW - Ontwikkelingsstoornis KW - Fysiotherapie UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:5716646 AB - Hoe is het om kind te zijn in deze tijd? Met welke mogelijkheden, uitdagingen en beperkingen hebben kinderen te maken? In het basisonderwijs is het belangrijk te begrijpen hoe kinderen hun eigen wereld ondergaan en ervaren. Als leraren zich kunnen inleven, kunnen zij gemakkelijker en beter inspelen op de ontwikkelingsbehoeften van kinderen. In *De eigen wereld van het kind* brengen de auteurs de leefwereld aan de hand van de eigen ervaringen van kinderen in beeld. Met behulp van vele kinderuitspraken en -gedachten wordt geïllustreerd hoe kinderen tegen hun omgeving aankijken en wat zij van hun leeftijdgenoten en van volwassenen vinden. De leefwereld komt telkens vanuit een ander perspectief aan bod: allereerst vanuit historie, familie en school, vervolgens vanuit levensbeschouwing, media, de buurt en multiculturaliteit. De auteurs koppelen kennis uit de psychologie, de sociologie en de pedagogiek aan dat wat kinderen zelf te zeggen hebben. ER -