ID - 5849734 TI - Creatieve Actie Methodologie : de kunst van het zoeken naar pragmatische en innovatieve oplossingen in praktijkonderzoek PY - 2010 SN - 9789047301349 PB - Den Haag Boom onderwijs DB - UniCat KW - probleemoplossend denken KW - Teaching KW - Didactics of higher education KW - didactiek KW - wetenschapsfilosofie KW - onderzoeksmethoden KW - praktijkonderzoek KW - Denken KW - Probleemoplossend denken KW - Creatieve actie methodologie KW - Didactiek KW - Wetenschappelijk onderzoek KW - Onderwijs KW - Didactische werkvormen KW - Onderzoek KW - 808 KW - 7.073 KW - Lesprogramma's ; Creatieve Actie Methodologie KW - Onderzoek in de kunsten KW - Onderzoeksmethoden KW - Praktijkgericht onderzoek KW - Creatieve Actie Methodiek (CAM) KW - Taalwetenschappen ; het maken van scripties, thesissen, handleidingen, gidsen KW - Kunst ; onderzoek in de kunsten, ontwerpproblemen KW - Natuurwetenschappen KW - Didactische werkvorm KW - Opvoeding KW - Pedagogiek KW - Statistische gegevens KW - Ontwikkeling KW - Leerlijn KW - Sport KW - Onderzoek (wetenschap) UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:5849734 AB - Op school leer je wat je wordt verteld. De docent legt bijvoorbeeld uit hoe je de grootte van een aselecte steekproef kunt berekenen, vertelt over de geschiedenis van WOII, doceert hoe een product ontwikkeld moet worden. De docent weet dit soort zaken. De studenten leren deze kennis uit hun hoofd en maken vervolgens een tentamen waarmee ze aantonen dat ze deze kennis kunnen reproduceren. Het is kenmerkend voor dit tentamen dat op elke vraag slechts één goed antwoord mogelijk is: het is de cultuur van de waarheid. Het is daarmee tevens een cultuur die innovatief denken in de weg staat. Als je immers gelooft dat het antwoord op allerlei vraagstukken al gevonden is, zal het niet snel in je hoofd opkomen om op zoek te gaan naar betere oplossingen. Willen we deze passieve houding doorbreken, dan lijkt eerder de omgekeerde weg voor de hand te liggen, dus om de studenten geen zekerheden, maar juist twijfel aan te bieden: de studenten te leren dat het antwoord niet bestaat, voortdurend met hen te oefenen in het plaatsen van kanttekeningen, en hen op die manier stimuleren om zelf met een betere oplossing te komen. Zou 1 + 1 bijvoorbeeld 3 kunnen zijn? Jazeker! Als we tenminste uitgaan van de theorie dat het geheel meer is dan de som van de delen. De auteur toont dat leren twijfelen inderdaad effectief is. Het succesvolle lesprogramma dat hiervoor binnen deze studie is ontwikkeld en getest, kreeg de naam Creatieve Actie Methodologie. Hierin werken de studenten aan de oplossing van een praktisch vraagstuk en krijgen zij tegelijkertijd les in zaken als wetenschapsfilosofie, onderzoekmethoden en creatief denken ER -