TY - BOOK ID - 911194 TI - Het pomphuis van de 21ste eeuw : educatie in de actieve welvaartsstaat AU - Jacobs, Roger AU - Van Doorslaer, Jef PY - 2000 SN - 9064451702 PB - Berchem EPO DB - UniCat KW - Adult education. KW - Education and state. KW - Basiseducatie. KW - Lerarenopleiding KW - Pedagogiek en onderwijskunde KW - Volwassenenvorming. KW - Welvaartsstaat. KW - Algemeen. KW - Didactische theorieƫn. KW - Political philosophy. Social philosophy KW - loonarbeid KW - Sociology of culture KW - arbeidsethiek KW - flexibiliteit KW - basiseducatie KW - Sociology of education KW - actieve welvaartsstaat KW - levenslang leren KW - anno 2000-2099 KW - Welvaartsstaat KW - Basiseducatie KW - Volwassenenvorming KW - Permanente educatie KW - Volwasseneneducatie KW - Beroepsopleidingen KW - Adult education KW - Education and state KW - 316.323.65 KW - 331.5 <493> KW - 331.55 <493> KW - 331.58 <493> KW - Volwasseneneducatie (levenslang leren, permanente educatie, tweedekansonderwijs) KW - maatschappijkritiek KW - onderwijssociologie KW - volwassenenvorming KW - welvaartsstaat KW - 493.2 KW - #PBIB:2003.3 KW - 330.580 KW - 470 KW - BE / Belgium - Belgiƫ - Belgique KW - 450 Werkgelegenheid en arbeid KW - 651 Maatschappij. Algemeen KW - 711 Basiseducatie KW - #A0006A KW - 375 KW - 304 KW - 339 KW - basiseducatie, alfabetiseringswerk, analfabetisme, vormingsinitiatieven KW - Gecontroleerde economie. Geleide economie. Welvaarststaat. Algemeenheden KW - Openbaar onderwijs: algemeenheden KW - Education KW - Education policy KW - Educational policy KW - State and education KW - Social policy KW - Endowment of research KW - Adults, Education of KW - Education of adults KW - Continuing education KW - Open learning KW - Government policy KW - Levenslang leren KW - Beroepsopleiding KW - werklozen KW - educatie UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:911194 AB - In het 17de-eeuwse pomphuis werden hardnekkige werkweigeraars opgesloten die alleen door hard labeur - pompen - letterlijk het hoofd boven water konden houden. In onze actieve welvaartsstaat worden laaggeschoolde werklozen dwingend aangemaand hun "basic skills" bij te schaven met het oog op hun plaats op de arbeidsmarkt. Zoniet dreigen er sancties.Ook voor wie werk heeft, is er de permanente onzekerheid. Een job voor het leven behoort tot het verleden. In de globaliserende economie wordt levenslang leren een instrument van flexibiliteit en inzetbaarheid - employability. Voor de begeleidende instanties, van volwasseneneducatie over welzijnswerk tot vakbonden, groeit de druk om dit sterk fluctuerende arbeidsleger gewillig in permanente mobilisatie te houden.Moet er niet meer gewerkt worden aan de weerbaarheid van laaggeschoolden? Is de levenslange veroordeling tot leren een teken van vooruitgang? Is om het even welke arbeid een remedie tegen uitsluiting? En moet niet veeleer de uitsluiting dan wel de uitgeslotene geviseerd worden? Een nieuwe invulling van het nobele begrip levenslang leren is nodig om te vermijden dat de (basis)educatie het pomphuis van de 21ste eeuw wordt. Zelfontplooiing staat daarbij centraal. ER -