TY - BOOK ID - 94138410 TI - Emotieregulatietraining bij kinderen en adolescenten : therapeutenboek AU - Braet, Caroline AU - Berking, Matthias PY - 2019 SN - 9036823080 9789036823081 9789036823074 9036823072 PB - Houten Bohn Stafleu Van Loghum DB - UniCat KW - Psychology KW - Psychiatry KW - adolescenten KW - kinderen KW - psychotherapie KW - emoties KW - Emoties. KW - Kinderpsychologie. KW - emotieregulatiemethodieken KW - emoregulatiemethodieken KW - emoties. KW - kinderpsychologie. KW - Psychotherapy. KW - Counseling. KW - Psychotherapy and Counseling. KW - Mental illness KW - Clinical sociology KW - Mental health counseling KW - Psychagogy KW - Therapy (Psychotherapy) KW - Helping behavior KW - Psychology, Applied KW - Interviewing KW - Personal coaching KW - Social case work KW - Counselling KW - Treatment KW - Emotie KW - Jongere KW - Kind KW - Psychotherapie KW - Emotieregulatie KW - Training UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:94138410 AB - Dit boek Emotieregulatie; Training van kinderen en adolescenten, beschrijft een concreet stappenplan van een goed geëvalueerde emotieregulatietraining. Het boek is gericht op psychotherapeuten, klinisch psychologen, GZ-psychologen, orthopedagogen en psychiaters.U leest in dit boek alle recente inzichten over goede emotieregulatiemethodieken en hoe deze toe te passen. Hieruit wordt duidelijk dat emotieregulatie méér is dan praten over gevoelens en ontspanningsoefeningen doen. Het resultaat is een training in 12 sessies waarbij geëvalueerde methodieken in een vaste volgorde worden aangeleerd en aangepast zijn aan de doelgroep: kinderen en adolescenten tussen 10 en 16 jaar.De auteurs vormen samen de Gentse onderzoeksgroep 'Klinische Ontwikkelingspychologie'. Ze werden getraind door Matthias Berking die het boek Emotieregulatie schreef dat eerder in 2017 is verschenen.In Emotieregulatie; Training van kinderen en adolescenten wordt uitgelegd hoe het komt dat emoties zo overweldigend kunnen zijn dat kinderen ze niet meer goed kunnen reguleren. Sommige kinderen worden dan agressief, terwijl anderen blijven hangen in hun gevoel en gaan rumineren. Weer anderen zijn bang voor hun gevoelens en proberen ze te vermijden, bijvoorbeeld door ze weg te drinken of te eten. Dit boek legt uit waarom sommige kinderen en adolescenten emoties wel adequaat kunnen reguleren en anderen niet. Hierbij wordt de link met de ontwikkeling van psychopathologie gelegd. In het theoretische deel wordt vooraf ook uiteengezet wat emotieregulatie is, hoe het ontwikkelt in de kindertijd, hoe het wordt gemeten, en hoe het een rol speelt (transdiagnostisch) in heel veel probleemgebieden in de kindertijd. ER -