Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Waarom zou iemand 12 miljoen dollar willen betalen voor Damien Hirsts The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living, een opgezette haai in slechte staat? En wie kan zich zo’n aankoop permitteren? Econoom en kunstverzamelaar Don Thompson schreef een onthullend en verbijsterend boek over de handel in hedendaagse topkunst. Shock Art biedt een kijkje in de wereld die wordt beheerst door verzamelaars met grote ego’s, bereid om, op jacht naar een trofee, tot het uiterste tegen elkaar op te bieden, door gewiekste kunsthandelaren en door de twee grote veilinghuizen, Christie’s en Sotheby’s. Het fenomeen tophandelaar wordt onder de loep genomen en er wordt uitgebreid ingegaan op de invloed van beroemde verzamelaars als Charles Saatchi. Aan de hand van de carrières van Andy Warhol, Jeff Koons, Damien Hirst en Tracey Emin laat de auteur zien hoe een kunstenaar een merk kan worden. Maar er is ook veel aandacht voor Christie’s en Sotheby’s die dankzij hun rijkdom en prestigieuze naam de kunstwereld meer en meer beheersen. Shock Art is geschreven in de stijl van de bestseller Freakonomics. De auteur maakte uitgebreid gebruik van exclusieve interviews met (oud-)directieleden en medewerkers van veilinghuizen, vooraanstaande kunsthandelaren, kunstenaars en bekende verzamelaars. Wie Shock Art heeft gelezen zal met andere ogen naar hedendaagse kunst kijken.
Economic relations. Trade --- Art --- anno 1900-1999 --- anno 2000-2009 --- Kunst --- Moderne kunst --- Economie --- 700 --- kunstverzamelaars --- kunsthandel --- kunst algemeen --- art généralités
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|