TY - BOOK ID - 1049264 TI - Elders verworven competenties : vergelijkende studie van systemen voor erkenning in Groot-Brittannië, Frankrijk, Nederland, Duitsland en Finland. Met bijzondere aandacht voor de relatie met het onderwijssysteem AU - De Coninck, Paulette AU - Kiekens, Dominique PY - 2002 SN - 9044112279 PB - Leuven/Apeldoorn Garant DB - UniCat KW - Education and state KW - Education KW - Educational evaluation KW - EVC. KW - Lerarenopleiding KW - Permanente vorming. KW - Standards KW - Algemeen. KW - beroepsopleiding KW - Personnel management KW - Educational systems. Teaching systems KW - onderwijsonderzoek KW - vergelijkende pedagogiek KW - accreditatie KW - competenties KW - certificatie KW - Research on teaching KW - assessments (onderwijs) KW - Adult education. Lifelong learning KW - competentie KW - competitief management KW - europees recht KW - kwaliteitsysteemcertificatie KW - onderwijsvormen KW - 378.2 KW - Competenties KW - Diploma's KW - Hoger onderwijs KW - Kwaliteitszorg KW - Procedures KW - Standaarden KW - 452 )* ONDERWIJS - OVERIGE LANDEN KW - Duitsland KW - elders verworven competenties KW - EVC-systeem KW - Finland KW - Frankrijk KW - Groot-Brittannië KW - Nederland KW - onderwijssystemen KW - 658.3 competenties KW - 450.2 KW - EVC KW - 032168.jpg KW - Elders verworven competenties KW - 331.36 KW - 331.5 KW - 351.83 KW - 374.7 KW - 378 KW - 452.2 KW - 489.3 KW - 489.4 KW - 908 KW - arbeidsmarkt KW - België KW - Europa KW - EVC (elders verworven competenties) KW - EVC erkenning verworven competenties KW - hoger onderwijs KW - leren KW - levenslang leren KW - onderwijs KW - onderwijsbeleid KW - politieke sociologie KW - tewerkstellingsbeleid KW - volwasseneneducatie KW - #SBIB:316.334.1O211 KW - #SBIB:316.334.1O243 KW - Aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt 371:331 KW - Beroepskwalificaties 331.543 KW - Beroepsopleiding 377 KW - EG / Europese Unie 339.543EC/EU KW - OESO / OCDE / OECD 339.92OECD KW - Onderwijs 37 KW - 712 Onderwijs voor volwassenen KW - 736 Diploma's KW - #A0204A KW - 374.7 Education permanente. Permanent education. Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen nen KW - Education permanente. Permanent education. Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen nen KW - Children KW - Education, Primitive KW - Education of children KW - Human resource development KW - Instruction KW - Pedagogy KW - Schooling KW - Students KW - Youth KW - Civilization KW - Learning and scholarship KW - Mental discipline KW - Schools KW - Teaching KW - Training KW - Education policy KW - Educational policy KW - State and education KW - Social policy KW - Endowment of research KW - Educational assessment KW - Educational program evaluation KW - Evaluation research in education KW - Instructional systems analysis KW - Program evaluation in education KW - Self-evaluation in education KW - Evaluation KW - (zie ook: certificatie) KW - loopbaanontwikkeling. training, scholing op het werk KW - Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid KW - Overheidsbeleid ten aanzien van werk en werkgelegenheid. Toezicht op de sociale wetgeving KW - Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten KW - Onderwijs overige landen, organisatie KW - Politiek, wetgeving en organisatie (hoger onderwijs) KW - Didactiek (hoger onderwijs) KW - Onderwijsbeleid: internationaal KW - Onderwijsorganisatie: volwassenenvorming KW - Government policy KW - onderzoek KW - Vaardigheden KW - Ervaringsleren KW - Levenslang leren KW - Onderwijs KW - 374.7 Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen KW - Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen KW - 374.7 Education and training out of school. Further education for adults KW - Education and training out of school. Further education for adults KW - Competentie KW - Opvoeding KW - Pedagogiek KW - Statistische gegevens KW - Sport UR - http://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:1049264 AB - De school is nog steeds de leerplaats bij uitstek.Maar ook buiten de schoolmuren valt heel wat te leren, een leven lang. In onze maatschappij ontwikkelen zich nieuwe ideeën over leren. Zo groeit de waardering voor kennis en ervaring die niet op school is verworven. Meteen rijst de vraag of die elders verworven competenties tastbaar gemaakt kunnen worden. Hoe kun je kennis en kunde die iemand niet met een diploma kan bewijzen, toch (h)erkennen en valoriseren? Een aantal Europese landen heeft een eigen systeem om elders verworven competenties te erkennen. Een vergelijking van de Duitse, Nederlandse, Britse, Franse en Finse aanpak is in de evc-discussie dan ook bijzonder relevant. ER -