ID - 179815 TI - Sociaal vaardig : handboek voor jongerenbegeleiding AU - Verliefde, Erik AU - Janssens, Ginette AU - Boogemans, An PY - 1996 SN - 9033435047 9033435055 9789033435041 PB - Leuven Acco DB - UniCat KW - Agogiek. KW - Lerarenopleiding KW - Algemeen. KW - adolescenten KW - sociale vaardigheden KW - Didactics of social education KW - #KVHB:Adolescenten KW - #KVHB:Begeleiding KW - #KVHB:Jeugd KW - #KVHB:Sociale vaardigheden KW - communicatie KW - jongeren KW - secundair onderwijs KW - sociale opvoeding KW - tieners KW - 305.9 KW - 361.521 KW - Boosheid KW - Communicatie KW - Kritiek KW - Luisteren KW - Sociale vaardigheden KW - 433.4 ) Sociale vaardigheden KW - 433.4 KW - communicatietheorie KW - gevoelens KW - rollenspel KW - sociaal vaardig (ler) KW - 37.032 KW - Begeleiding KW - Emoties KW - Jeugd KW - Jongerenbegeleiding KW - Sociaal-agogische vaardigheden KW - 031211.jpg KW - Sociale vaardigheden: adolescenten KW - 691 KW - Sociale psychologie ; overige onderwerpen KW - 007 KW - Pedagogie en didactiek KW - Contains audio-visual material KW - Didactiek van de maatschappelijke vorming KW - Methodiek KW - Adolescenten KW - Sociaal-agogische vaardigheid KW - Adolescent KW - #KVHB:Video KW - #KVHB:DVD KW - Jongere UR - http://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:179815 AB - Het aangeboden pakket bestaat uit een videoband 'sociaal vaardig' en een begeleidend handboek. De video is onontbeerlijk voor het realiseren van het programma. Het handboek is een praktische gids bij de video. Hierin wordt duidelijk beschreven hoe u een programma over sociale vaardigheden concreet moet aanpakken. Bij de handleiding zijn ook enkele hulpmiddelen gevoegd (huiswerkbladen, observatieformulieren, ...) zodat u onmiddellijk aan het werk kan met een groep jongeren. Dit programma biedt de mogelijkheid om tieners en adolescenten bepaalde sociale vaardigheden bij te brengen. Via diverse technieken kunnen aldus de volgende vaardigheden geoptimaliseerd worden: iets vragen, luisteren, een kort gesprek voeren, 'nee' zeggen, iets bespreken, kritiek krijgen, kritiek geven, boosheid uiten, teleurstelling uiten, een compliment geven. Daarbij beogen de auteurs zowel kennisvermeerdering als gedrags- en belevingsverandering. (Bron: covertekst) ER -