TY - BOOK ID - 33216549 TI - Aan de slag met online en blended leren in het volwassenenonderwijs : van onderzoek naar praktijk AU - Pynoo, Bram AU - Zhu, Chang AU - De Wever, Bram AU - Skribis PY - 2018 SN - 9789492944276 PB - Gent Skribis DB - UniCat KW - Didactiek van het hoger en universitair onderwijs KW - HO (hoger onderwijs) KW - huisonderwijs KW - e-learning KW - beroepsvervolmaking KW - volwasseneneducatie KW - Didactics of higher education KW - Volwassenenvorming ; Vlaanderen KW - Blended leren KW - PXL-Central Office 2020 KW - hoger onderwijs KW - didactische modellen KW - blended leren KW - online leermateriaal UR - http://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:33216549 AB - Blended leren, of gecombineerd onderwijs, houdt in dat lesgevers contactmomenten combineren met online leeractiviteiten. Deze manier van lesgeven maakt de laatste jaren sterke opgang in Vlaanderen, met name in het volwassenenonderwijs. Dit boek stelt de belangrijkste bevindingen van het ALO!-project voor: een project met als doel de kwaliteit van online en blended leren in het volwassenenonderwijs te verbeteren én de onderzoeksresultaten te valoriseren naar de praktijk. Het maakt de koppeling tussen wetenschappelijk onderzoek (rond vier thema’s: kwaliteitszorg; ontwerp van blended modules en opleidingen; de individuele en sociale achtergrond van volwassen lerenden; en de professionalisering van lesgevers) en het online competentiecentrum (https://alo-obl.academy) dat alle valorisatieproducten ter beschikking stelt.Aan de slag met online en blended leren in het volwassenonderwijs is opgebouwd uit drie delen: cursist, lesgever en instelling. Doorheen de hoofdstukken worden voorbeelden uit en aanbevelingen voor de praktijk verweven met de onderzoeksresultaten, teneinde de lezer van dit boek te inspireren en handvaten aan te reiken om zelf aan de slag te gaan met blended leren. ER -