TY - BOOK ID - 56996643 TI - Leiderschapsontwikkeling van verpleegkundigen AU - Adriaansen, Marian AU - Peters, Jeroen PY - 2018 SN - 9789036821261 PB - Houten Bohn Stafleu Van Loghum DB - UniCat KW - Nursing KW - verpleegkundig beroep KW - leidinggeven KW - zelfstandig verpleegkundigen KW - gebrevetteerde verpleegkundigen KW - gegradueerde verpleegkundigen KW - Leidinggeven KW - Verpleegkundigen KW - 604.6 KW - innovatie KW - klinisch leiderschap KW - kwaliteitszorg KW - leiderschap KW - verpleegkundig leiderschap KW - 613.3 KW - leiding geven KW - verpleegkundigmanagement KW - verpleegkunde - beroep en opleiding KW - PXL-Healthcare 2019 KW - verpleegkunde KW - verpleegkundig management KW - competenties UR - http://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:56996643 AB - Dit boek helpt hbo-verpleegkundigen en studenten bij het verwerven en vergroten van leiderschapscompetenties. Dit is een voortdurend proces, dat start aan het begin van de bacheloropleiding en eindigt op het niveau van ervaren verpleegkundig specialist. De eerste hoofdstukken van Leiderschapsontwikkeling van verpleegkundigen geven theoretische kennis en praktische casussen over het ontwikkelen van klinisch leiderschap. Hierbij staan de zeven eigenschappen van Covey centraal - van het leren nemen van verantwoordelijkheid, tot persoonlijke reflectie: heb ik het goede gedaan om de juiste reden? Het leren nemen van verantwoordelijkheid is een eerste stap, die studenten zetten tijdens de theoretische opleidingen in de praktijk. Maar ook de organisatie heeft een verantwoordelijkheid voor het aanleren en stimuleren van de professionele leiderschapsontwikkeling. Verdere hoofdstukken bieden daarom een theoretisch fundament voor drie onderwerpen: hoe organisatie en leiderschap binnen de organisatie kunnen bijdragen aan leiderschapsontwikkeling, het aanspreken van de student zelf op haar eigen rolontwikkeling en voor toepassing in de praktijk. Bij het boek hoeren verschillende testen die verpleegkundigen en studenten inzicht geven in hun leiderschap, ondernemendheid, onderzoekend vermogen en rolvervulling binnen teams. Met behulp daarvan kunnen ze zelf bepalen waarop ze zich willen richten tijdens hun opleiding of in de praktijk. Ook is er een website aan het boek gekoppeld met opdrachten en gefilmde interviews. Studenten en verpleegkundigen kunnen hier inspiratie opdoen bij rolmodellen, persoonlijke inzichten vergroten en theoretische kennis verdiepen. ER -