TY - BOOK ID - 23044698 TI - Drempels naar welzijnsvoorzieningen: de cliënt aan het woord : literatuurstudie en diepte-interviews bij kansarmen en etnisch-culturele minderheden PY - 2003 SN - 905550324X PB - Leuven HIVA-KULeuven DB - UniCat KW - Sociale agogiek KW - Sociale welzijnszorg KW - Handboeken en inleidingen. KW - Vlaanderen. KW - kansarmoede KW - minderheden KW - Sociology of minorities KW - Social policy KW - hulpverlening KW - Sociology of social welfare KW - Belgium KW - Sociale welzijnszorg ; Vlaanderen KW - Minderheden KW - Kansarmen KW - #SBIB:316.8H20 KW - Academic collection KW - #A0305A KW - 660 Welzijn KW - 186 Kinderrechten en Welzijn KW - 307.3 KW - 328 KW - welzijnsvoorzieningen KW - Asielzoekers (politieke vluchtelingen, vluchtelingen) KW - Kansarmoede KW - Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) KW - Welzijnswerk: voorzieningen en overheidsbeleid (hulpverlening) KW - Woonwagenbewoners KW - arbeid KW - etnisch-culturele minderheden KW - sociale minderheden KW - welzijnszorg KW - 364.46 KW - Kansarmen : hulpverlening KW - Welzijnszorg KW - allochtonen KW - cliënten-welzijnswerkers KW - welzijnswerk voor andere groepen KW - woonwagenbewoners KW - Welzijnsorganisatie: algemene sociale dienstverlening KW - Sociologie van de welvaart KW - Sociale problemen van en zorg voor andere groepen KW - 325 KW - 361.05 KW - 339.1 KW - 362.9 KW - 711 KW - Hulpverlening KW - Toegankelijkheid KW - Zorg- en welzijnssector KW - Minderheid UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:23044698 AB - In Vlaanderen is het aanbod van hulp- en dienstverlening in de welzijnssector zeer uitgebreid. Dit uitgebreide aanbod heeft echter ook een keerzijde. Het geeft aanleiding tot versnippering en onoverzichtelijkheid van hulp- en dienstverlening en hulpvragers lopen verloren in het bestaande kluwen van voorzieningen. Daarnaast maken diverse uitsluitingsmechanismen, zowel op het niveau van de voorzieningen, op het niveau van de relatie tussen hulpverlener en cliënt, als cliëntspecifieke kenmerken, dat niet iedereen (gelijke) toegang heeft tot de bestaande welzijnsvoorzieningen. Er zijn m.a.w. diverse drempels die de toegankelijkheid van bepaalde welzijnsvoorzieningen bemoeilijken. In voorliggend rapport wordt getracht deze drempels in kaart te brengen. Eerst wordt, op basis van literatuuronderzoek, een theoretisch kader geschetst van mogelijke drempels die hulpvragers kunnen ervaren wanneer zij de stap (willen) zetten naar welzijnsvoorzieningen op de eerste lijn (OCMW, Centra voor Algemeen Welzijnswerk, gemeentelijke sociale dienst, .). In de volgende hoofdstukken komen de ervaringen van diverse doelgroepen aan het woord. Achtereenvolgens worden de drempels beschreven die worden ervaren door autochtone kansarmen, allochtone kansarmen, mensen zonder papieren, vluchtelingen, woonwagenbewoners en de trekkende beroepsbevolking. Tevens worden suggesties gedaan om deze drempels weg te werken. ER -