TY - BOOK ID - 1012663 TI - Zelfstandig en coöperatief leren : kroniek van een Vlaams experiment AU - Van Looy, Linda AU - Aelterman, Tonia AU - Daems, Frans AU - Devos, Geert PY - 2002 VL - 5 SN - 9054873191 PB - Brussel : VUB press, DB - UniCat KW - Secondary education KW - School management KW - zelfstudie KW - Flanders KW - #A0301A KW - 737 Leerprogramma's KW - onderwijs KW - zelfstandig leren KW - secundair onderwijs KW - leren KW - coöperatief leren KW - emancipatorisch onderwijs KW - onderwijstrategieën KW - didactiek KW - 454.2 KW - 484.2 KW - Didactiek KW - Leerstrategieën KW - Onderwijsbeleid KW - Secundair onderwijs KW - Zelfstandig leren KW - 484.9 KW - coöperatief leren (ler) KW - zelfstandig leren (ler) KW - onderwijsstrategieën KW - Onderwijsstrategieën KW - 081148.jpg KW - Zelfstudie ; secundair onderwijs KW - Coöperatief leren ; secundair onderwijs KW - Nederlands KW - Geschiedenis KW - Fysica KW - 691 KW - Pedagogie en didactiek KW - Leerstrategie KW - Geneeskunde KW - Techniek (wetenschap) KW - Atlas KW - Museum KW - Nederland KW - Dialect KW - Etymologie KW - Fonetiek KW - Idioom KW - Kust KW - Zinsleer KW - Linguïstiek KW - Vlaams KW - Vlaanderen KW - Emigratie UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:1012663 AB - In Vlaamse beleidsdocumenten wordt ook voor het secundair onderwijs meer en meer het belang van emancipatorisch onderwijs beklemtoond. Dit sluit aan bij een Europese visie op onderwijs. Emancipatorisch onderwijs betekent dat leerlingen beter worden voorbereid op de noden van de maatschappij van de eenentwintigste eeuw. Centraal staan daarbij eigenschappen als zelfstandigheid, kritische zin, communicatievaardigheid, flexibiliteit, zin voor teamwerk. Met het oog op de ontwikkeling hiervan werd in het Nederlands onderwijs op grote schaal het zogenaamd Studiehuis doorgevoerd. Het is genoegzaam bekend dat dit niet zonder groeipijnen verloopt. Met het oog op een inschatting van de mogelijkheden en moeilijkheden, gebonden aan de doorvoering van een dergelijke hervorming in het Vlaams onderwijs, werd het Onderwijskundig Beleids- en Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek 98-08 opgezet. In het vijfde jaar secundair onderwijs werd op radicale wijze in negen pilootscholen en elf klassen, voor drie vakken (Nederlands, geschiedenis en natuurkunde), gedurende één trimester, een experiment zelfstandig en coöperatief leren uitgetest. De bedoeling van de radicale benadering was de afstand te kunnen meten tussen de actuele situatie en de realisatievoorwaarden van de nieuwe onderwijsaanpak. Het voorliggende boek bevat de kroniek van dit experiment, van voorbereiding over ervaringen van directies, leraren en leerlingen, tot beleidsadviezen, zowel op het niveau van de beleidsmakers, van de verantwoordelijken van de organiserende machten, als van de leraren in hun klassen. De voornaamste conclusie van dit onder de vorm van kwalitatief onderzoek uitgevoerd project is, dat het de hoogste tijd wordt op systematische wijze te werken aan meer leerling-gedreven onderwijs door middel van activerende werkvormen, wil men ooit in staat zijn naar zelfverantwoordelijk leren toe te werken. (Bron: covertekst) ER -