TY - BOOK ID - 1524193 TI - Rendement van leeractiviteiten : effect- en ROI-meting van opleidingen. AU - Gielen, Helga AU - Indesteege, Luk PY - 2004 SN - 9033456672 PB - Leuven Acco DB - UniCat KW - didactische processen KW - Didactics KW - Personnel management KW - HO (hoger onderwijs) KW - HRM (human resource management) KW - School management KW - opleidingen KW - 37 KW - #SBIB:316.334.1O130 KW - #SBIB:316.334.1O300 KW - #SBIB:316.334.1O350 KW - Analyses (formation) Analyse (opleiding) KW - Evaluation de la formation Training evaluation KW - Objectifs (formation) Doelstellingen (opleiding) KW - Bedrijfsopleiding 331.36 KW - Leermethoden 371.3 KW - 650 KW - AA / International- internationaal KW - 371.26 KW - 371.3 KW - 378:331 KW - evaluatie KW - leerprocessen KW - leren KW - onderwijs- en leermiddelen KW - onderwijskunde KW - onderwijsonderzoek KW - Opvoeding en onderwijs --(algemeen) KW - Methoden van onderwijsonderzoek KW - Doel en functie van het onderwijs en studeren: algemeen KW - Onderwijs en economie KW - Theorieën en grondbeginselen. Management. KW - Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen. KW - hogescholen en de bedrijfswereld KW - 37 Opvoeding en onderwijs --(algemeen) KW - cultuur, personeel, talenten, team KW - Theorieën en grondbeginselen. Management KW - Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen KW - 37 Education KW - Education UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:1524193 AB - In een bedrijf gaat men van elke investering het rendement na. Ook in de opleidingswereld groeit de behoefte om de effectiviteit en het rendement van leeractiviteiten te kunnen bepalen en optimaliseren. Hebben al die opleidingen wel effect? Dragen ze bij tot de organisatieresultaten? Leveren de leeractiviteiten financieel iets op? Dit boek helpt om deze vragen te beantwoorden. Het gaat over leren in bedrijven en organisaties, en hoe we de effecten daarvan kunnen meten. Die drang naar meten past in de moderne bedrijfsvoering, de zorg voor kwaliteit en voor toegevoegde waarde. In dit boek staan een aantal denkpisten en technieken beschreven die bruikbaar zijn om de effectiviteit van leerprocessen te beoordelen. Er wordt daarbij gekeken naar de kwaliteit van leerprocessen en vooral naar het resultaat ervan. De harde economische aanpak wordt niet geschuwd: hoeveel euro kost het leren, en hoeveel euro brengt het op? De kracht van dit boek zit in de vele praktijkvoorbeelden. Via de vele handige tips en tools wil het boek HR- of opleidingsverantwoordelijken ondersteunen bij het beoordelen van de effecten van leeractiviteiten en het becijferen van het opleidingsrendement.Met een woord vooraf door Luc Sels (K.U. Leuven). ER -