TY - BOOK ID - 1550958 TI - Handelaars in nieuws PY - 2005 SN - 905826355X PB - Leuven Davidsfonds DB - UniCat KW - nieuwsberichtgeving KW - journalistieke deontologie KW - media-ethiek KW - Journalism KW - media-analyse KW - Nieuws KW - Propaganda KW - Nieuwsgaring KW - Media KW - Geschiedenis KW - Journalistiek KW - Beroepsethiek KW - Ethiek KW - Nieuwsberichtgeving KW - 070 KW - aanwinstenlijst december 05 KW - 690 Media, mediarecht KW - BPB0512 KW - C3 KW - analyse KW - C4 KW - media KW - pers KW - kritiek KW - 654 media KW - 32 politiek KW - 165.212 communicatie KW - journalistiek KW - beroepsethiek KW - 092 KW - 070 Pers. Nieuwsbladen. Magazines. Redaktie. Journalistiek--(algemeen) KW - Pers. Nieuwsbladen. Magazines. Redaktie. Journalistiek--(algemeen) KW - Kunst en cultuur KW - Media en communicatie KW - journalistiek, pers KW - Geneeskunde KW - Techniek (wetenschap) KW - Atlas KW - Museum KW - Godsdienst KW - Sport KW - Duurzaamheid KW - Filosofie KW - Psychologie KW - Sociologie KW - Man KW - Reizen KW - Ziekte KW - Cultuur KW - Erfelijkheidsleer KW - Stadssamenleving KW - Technologie KW - Voeding KW - Maatschappij KW - Verpleegkunde KW - Vliegen (werkwoord) KW - Drank KW - Gezondheid KW - Volwassene KW - 360 KW - pers en communicatie KW - presse et communication UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:1550958 AB - Zijn de media vensters op de wereld of machines van manipulatie? De Vlaamse perssector én de internationale media maakten de laatste decennia drastische ontwikkellingen door. Hoe dat komt? De auteur doet een schokkende vaststelling : ook in de media draait het om geld. De gevolgen van de marktlogica zijn ingrijpend. De grens tussen informatie enerzijds en propaganda en reclame anderzijds vervaagt. Media moeten in de onderlinge concurrentiestrijd voortdurend nieuwe middelen zoeken om de tegenstrever te overtroeven, ook al is dat ten koste van kwaliteit. De druk op journalisten om te scoren met scoops tast de geloofwaardigheid aan. Geen rooskleurig beeld. Maar er zijn ook tekenen van hoop. Er zijn nog media die in staat zijn tot zelfkritiek. Er zijn nog journalisten die zich individueel of collectief tegen de trends afzetten. Maar uiteraard moeten wij ook wakker blijven en niet alle nieuws naïef slikken. ER -