TY - BOOK ID - 16194206 TI - Van kwetsuur naar litteken : hulpverlening aan kinderen met complex trauma en hun gezin AU - Vliegen, Nicole AU - Meurs, Patrick PY - 2017 SN - 9789463370769 PB - Kalmthout Pelckmans Pro DB - UniCat KW - Developmental psychology KW - psychotrauma's KW - hulpverlening KW - kinderen KW - Kind KW - Gehechtheidstrauma KW - Vroeg ontwikkelingstrauma KW - Trauma's ; kinderen KW - jeugdzorg KW - 616.895/24 KW - 467 KW - gehechtheidstrauma KW - vroeg ontwikkelingstrauma KW - 362.7 KW - Child psychotherapy KW - Methods KW - Traumatism KW - Patients KW - Mental health KW - PXL-Healthcare 2017 KW - kinderpsychotherapie KW - ontwikkelingsproblemen KW - traumazorg KW - Kinderen KW - Trauma KW - Hulpverlening KW - Gehechtheid KW - Ontwikkelingsproblemen KW - Gedragsproblemen KW - Posttraumatische stressstoornis KW - Hechtingsproblemen KW - traumatologie KW - Psychotrauma KW - Hechting (psychologie) KW - Ontwikkelingsprobleem KW - Gedragsprobleem KW - Hechtingsprobleem KW - Jeugd KW - Media KW - Ontwikkelingsstoornis KW - Fysiotherapie KW - Ethics of family. Ethics of sexuality KW - Sociology of the family. Sociology of sexuality KW - Sociology of social care KW - Orthopedagogics KW - Psychiatry KW - pleegzorg KW - adolescenten KW - adoptie KW - PTSS (posttraumatische stress-stoornis) UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:16194206 AB - Kinderen met complex trauma (ook gehechtheidstrauma of vroeg ontwikkelingstrauma genoemd) worden in de hulpverlening aangemeld omdat ze moeilijk in de omgang zijn. Hun opvoeders, begeleiders en ouders kunnen een gespecialiseerde handleiding gebruiken om deze kinderen zonder kleerscheuren te helpen opgroeien. Ontwikkelingstaken die bij andere kinderen iets meer 'vanzelf' verlopen, of met slechts kleinere hobbels in de weg, zijn voor deze kinderen soms onoverkomelijke struikelblokken of doen de ontwikkeling helemaal vastlopen. Ze krijgen wel eens etiketten als 'ontwikkelingsgestoord', 'gedragsgestoord', of 'gehechtheidsgestoord' opgeplakt. Deze kinderen en hun ouders verdienen een trauma-sensitieve context met veel begrip én professionele kennis. Dit boek wil daartoe bijdragen.In het boek wordt bekeken hoe moeilijke ervaringen tijdens de eerste levensfase de ontwikkeling van een kind kunnen beïnvloeden, en welke ontwikkeling deze kinderen (vaak adoptie- en pleegkinderen) vervolgens kunnen doormaken. Daarna wordt de lezer meegenomen in de therapieruimte, om er stil te staan bij de processen van verandering en groei die meer constructieve ontwikkelingssporen mogelijk kunnen maken. Bron : standaard boekhandel ER -