TY - BOOK ID - 1695958 TI - Kunstvakwerk : handleiding voor een optimale samenwerking tussen een museum en een vaktechnische school PY - 2007 VL - 3 SN - 9789044122442 PB - Antwerpen Garant DB - UniCat KW - Didactics KW - museology KW - kunstopvoeding KW - art education KW - Iconography KW - art appreciation KW - Museology KW - SO (secundair onderwijs) KW - Sculpture KW - Secondary education KW - museumeducatie KW - Technical, artistic and vocational education KW - Ransbeeck, van, Bert KW - Breedam, van, Camiel KW - Caeckenbergh, van, Patrick KW - Soom, van, Luk KW - Jespers, Tom KW - De Veerman [Antwerpen] KW - Open-Air Museum of Sculpture Middelheim [Antwerp] KW - kunsteducatie KW - #PBIB:+115.13.3 KW - 487.7 KW - vaktechnische opvoeding KW - materiaalkennis KW - 615.851 KW - Emoties KW - Gedragsstoornissen KW - Personen met een mentale handicap KW - Psychische stoornissen KW - Therapie KW - Project kunstvakken KW - 701.1 KW - Kunst KW - Techniek KW - Samenwerking KW - Musea en educatief werk KW - Handleiding KW - 691 KW - Cultuur : Cultuurinstellingen : musea KW - Pedagogie en didactiek KW - Technologische opvoeding KW - Kunstzinnige vorming KW - Musea KW - Mensen met een verstandelijke beperking KW - Kunstzinnige opvoeding KW - Museum KW - Cultuureducatie KW - Verbeelding KW - Persoon met een verstandelijke handicap KW - Oudere KW - Gemeenschap KW - School KW - Buurt KW - audiences KW - Breedam, Van, Camiel KW - cultuurparticipatie UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:1695958 AB - Wat de kunstenaars in het Middelheimmuseum en de studenten van een vaktechnische school in Antwerpen met elkaar gemeen hebben, is techniek. Technische onderlegdheid in materiaalkennis en hoe ermee om te gaan. Wat hen verschillend maakt, is hun specifieke kijk op het materiaal: in de beeldende kunst staat het verhaal en de betekenis centraal, in een vaktechnische opleiding is dit de functionele realisatie. Daarenboven eist een kunstenaar de vrijheid op om grenzen te verleggen, terwijl een vakman er op staat dat zijn product in alle technische opzichten 'klopt'. Deze beide zienswijzen met elkaar verzoenen, was de uitdaging die het Middelheimmuseum, de kunsteducatieve organisatie De Veerman en het Stedelijk Polytechnisch Instituut Antwerpen (SPIA) aangingen onder de noemer 'Bij-buurten op het Kiel', een project dat zich in de eerste plaats focust op het aantrekken van nieuwe doelgroepen in het museum. Kunstvakwerk is de neerslag van deze verzoening, met de uitdrukkelijke bedoeling bakens uit te zetten voor andere musea met 'moeilijk te bereiken doelgroepen' en voor scholen die de geijkte paden even willen verlaten. Het boek is dan ook opgevat als een handleiding die scholen, educatieve organisaties en diensten publieksverwerking de nodige handvatten wil aanreiken om dit instrument zelf uit te proberen en in te zetten in de dagelijkse praktijk. Een handleiding met inbegrip van de do's en don't's en vooral: met enkele schitterende voorbeelden tot wat voor moois dit instrument in staat is. ER -