TY - BOOK ID - 1696479 TI - Kunsteducatieve vormingsprocessen : op basis van een casestudy van het programma "Muzische Klassen" van de kunsteducatieve organisatie "De Veerman" PY - 2007 VL - 2 SN - 9789044121247 PB - Antwerpen Garant DB - UniCat KW - Didactics of the arts KW - art appreciation KW - muzische vorming KW - social casework KW - theoretische pedagogiek KW - kunstopvoeding KW - Kunstzinnige vorming KW - Muzische vorming KW - Kunstzinnige opvoeding KW - Onderwijs KW - Vlaanderen KW - Art KW - Study and teaching KW - Belgium KW - #PBIB:+116.15 KW - 691 KW - 477 KW - 3e leerjaar l.o KW - Basisonderwijs KW - Geschiedenis KW - Habermas KW - Kunsteducatie KW - 374.1 KW - Kunst KW - Muziek KW - Vorming KW - Project kunstvakken KW - 701.1 KW - Kunst : Kunsteducatie en onderwijs KW - Pedagogie en didactiek KW - Muzische opvoeding en expressie-activiteiten KW - Cultuureducatie KW - Verbeelding KW - Opvoeding KW - Pedagogiek KW - Statistische gegevens KW - Sport KW - Emigratie UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:1696479 AB - Doorheen de geschiedenis heeft de visie op de kunsteducatie verschillende gedaanteverwisselingen ondergaan: volksverheffend ten tijde van de Verlichting, bevoogdend op het eind van de 19e eeuw, emancipatorisch in de jaren zeventig, utilitair in de jaren tachtig, tot het huidig postmodernisme, waarbij geen eenduidige waarheid vooropstaat. Het eerste deel van het boek gaat hier uitvoerig op in. Binnen deze verschuivingen tekenen er zich steeds twee spanningsvelden af: leefwereld versus systeem, beheersing versus emancipatie. Kunsteducatieve vormingsprocessen bewegen zich in het spanningsveld van leefwereld en systeem: Tegelijkertijd balanceren zij tussen beheersing en emancipatie, waarbij het begrip emancipatie soms beheersende vormen dreigt aan te nemen. De kunsteducatieve organisatie De Veerman werkt vanuit een overkoepelende visie op kunsteducatie. Eén van de kunsteducatieve programma's die deze organisatie mee begeleidt, zijn de Muzische Klassen. Aan de hand van een casstudy van dit programma kunnen we besluiten dat in de kunsteducatieve praktijk van vandaag het communnicatief handelen hoog in het vaandel wordt gedragen. Daarnaast focust men zich in deze case volledig op emancipatie en wil men de deelnemers aansporen tot het stellen van kritische vragen bij gegeven antwoorden. Deze case wordt dan ook bekeken vanuit de theorie en de evoluties in het denken en handelen vanuit kunsteducatief oogpunt. ER -