TY - BOOK ID - 1699241 TI - Preventie ziekteverzuim, stress en burn-out : Werkstress in non-profitorganisaties in kaart brengen en oplossen PY - 2004 SN - 9024416841 PB - Soest Nelissen DB - UniCat KW - Burnout. KW - Stress. KW - Ziekteverzuim. KW - Social medicine KW - Sociology of work KW - #KVHB:Burnout KW - #KVHB:Stress KW - #KVHB:Ziekteverzuim KW - 367.1 KW - burn-out KW - non-profit sector KW - preventie KW - stress KW - ziekteverzuim KW - 159.944 KW - Burnout KW - Instellingen KW - Organisatie KW - Risico's KW - Stress KW - 604.6 KW - arbeid bij bevalling KW - Leer van de organisatie KW - Burn-out KW - Ziekteverzuim KW - Non-profitsector UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:1699241 AB - In de zorg en welzijnssector hebben de werknemers veelvuldig te maken met de schrijnende gevolgen van de afbraak van de welvaartsstaat en de 'zorgzame' samenleving'. Zij worden geconfronteerd met cliƫnten die vaak ernstige problemen hebben. Dat maakt het werk emotioneel belastend en stressvol. Daarnaast hebben binnen deze sector de afgelopen jaren de nodige veranderingen plaatsgevonden. Reorganisaties en fusies, verzakelijking, bezuinigingen en een strakke budgettering laten weinig ruimte voor bijscholing en ondersteuning. Doordat de organisaties vaak een horizontale structuur hebben, is de kans om hogerop te komen zeer gering. Bovendien zijn er minder banen en dus minder kansen om elkder werk te krijgen. Dat betekent in een aantal gevallen dat mensen langer op een werkplek blijven zitten dan ze eigenlijk willen. Deze veranderingen zorgen er vaak voor dat mensen onder toenemende druk komen te staan. En door die druk kunnen ze uiteindelijk ziek worden. Veel mensen hebben last van stress. Wordt hier niet adequaat mee omgegaan, dan is de kans groot dat ze terechtkomen in de volgende fasen: overspanning en burn-out. De auteur Lyda van Rooij bespreekt de begrippen stress, overspanning en burn-out. Ze staat stil bij de factoren die een teveel aan stress bevorderen. Om ziekteverzuim en burn-out te voorkomen, geeft zij interventiestrategieƫn. Ook vindt de lezer aandachtspunten voor individuele begeleiding. Tot slot is er een instrumenteel deel, te gebruiken om werkstress bij groepen werknemers, teams en afdelingen in kaart te brengen en aan te pakken. De auteur geeft een aantal praktijkvoorbeelden. Het boek is bestemd voor opleidingen en instellingen op het gebied van welzijnswerk, hulpverlening, sociaal-pedagogische hulpverlening, de zorgsector en personeelswerk. ER -