TY - BOOK ID - 240161 TI - Geef eens een voorbeeld : naar een methodiek van goede praktijkvoorbeelden AU - Kelchtermans, Geert AU - Ballet, Katrijn PY - 2009 VL - *4 SN - 9789030195832 PB - Mechelen Plantyn DB - UniCat KW - Coöperatief leren. KW - Probleemgestuurd leren. KW - School management KW - Teacher education. Teacher's profession KW - professionaliteit KW - lerarenopleiding KW - lerarenberoep KW - didactiek KW - praktijk KW - 454 KW - 37.02 KW - Didactiek KW - Gelijke onderwijskansen(GOK) KW - Kwaliteit KW - Kwaliteitszorg KW - Methodiek KW - Onderwijsvernieuwing KW - Praktijk KW - Professionalisering KW - Professionele ontwikkeling KW - Voorbeeldlessen KW - onderwijsvernieuwing KW - gelijke onderwijskansen KW - professionalisering KW - professionele ontwikkeling KW - Didactiek ; algemeen KW - Gelijke onderwijskansen KW - Kwaliteit ; onderwijs KW - Onderwijsvernieuwing ; belgië ; algemeen KW - onderwijsmethoden KW - praktijkonderwijs KW - Leraren ; opleidingen ; didactiek KW - 371.3 KW - 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven KW - Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven KW - algemene vraagstukken van didactiek en methode KW - Didactiek; algemeen KW - PHL-Central Office 13 KW - onderwijs en onderzoek KW - onderwijspraktijk KW - creativiteit KW - Schoolontwikkeling KW - 454.2 KW - didactische werkvormen KW - didactisch proces KW - groepsdynamica KW - onderwijs KW - praktijkgericht leren KW - probleemgestuurd onderwijs UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:240161 AB - Onze eigen praktijk beter begrijpen en die inzichten in een vorm gieten dat ze anderen kunnen inspireren. Zo zou men kernachtig het werken met praktijkvoorbeelden kunnen omschrijven. En praktijkvoorbeelden zijn in de mode: in nascholingen, pedagogische studiedagen, opleidingen, publicaties, teamvergaderingen, workshops, enz., overal werken onderwijsmensen met casussen, voorbeelden van 'good practice', goede praktijkvoorbeelden. Valt er op die manier écht wat te leren van collega's? Neem jíj zo'n voorbeelden over? Wanneer vind je er werkelijk inspiratie in? Van de andere kant bekeken: aan welke voorwaarden moeten praktijkvoorbeelden voldoen om 'goede praktijkvoorbeelden' te zijn? Hoe stel je zo'n voorbeeld op zodat je collega's of medewerkers er wat mee zijn? Dit is een invulling van de onderzoekershouding die ook in de basiscompetenties van leerkrachten wordt verwacht. Met dit hand- en werkboek willen de auteurs die onderzoekershouding en -vaardigheden bij leerkrachten en schoolleiders en -begeleiders ontwikkelen. ER -