TY - BOOK ID - 26863678 TI - De patiënt terug van weggeweest : werken aan menslievende zorg in het ziekenhuis AU - Baart, Andries AU - Vosman, Frans PY - 2014 SN - 9789088505430 9088505438 PB - Amsterdam SWP DB - UniCat KW - Ziekenhuisverpleegkunde KW - Patiëntenbegeleiding KW - ethiek (zorg) KW - #SBIB:316.334.3M40 KW - #SBIB:316.334.3M52 KW - Ziekenhuizen KW - Theorieën van de verpleegkunde (verpleegkundige theorie, verplegingswetenschappen) KW - 616-083 KW - Medische sociologie: zorgenverstrekkers, relatie met hulpvragers KW - Medische sociologie: professionele aspecten van de hulpverlening KW - de patiënt in het ziekenhuis KW - Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing KW - 616-083 Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing KW - Patiëntenbegeleiding ; Kwaliteitszorg ; ziekenhuisverpleging. KW - verpleegkundig beroep KW - medische ethiek KW - Kwaliteitszorg KW - Medische ethiek KW - 613.47 KW - patiënten KW - patiëntenbegeleiding KW - zorgethiek KW - ethiek KW - ziekenhuizen KW - Zorgverlening KW - 614.253 KW - Zorgtheorie (theorie van zorg) KW - ziekenhuisverpleegkunde KW - patiënt-verpleegkundige relatie KW - Sociology of health KW - Netherlands KW - PXL-Social Work 2017 KW - patiënt-therapeut relatie KW - ziekenhuispatiënten UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:26863678 AB - 'Gewoon lief zijn', schreef een lid van de Raad van Bestuur bovenop een stapel beleidsstukken. Alle verbetertrajecten ten spijt voelden patiënten zich onvoldoende gezien. Het ziekenhuis besloot zich te gaan profileren als lief ziekenhuis, een provocerend profiel met grote gevolgen.Uitgangspunt was de overtuiging dat goede zorg niet kan worden bedacht en vervolgens geïmplementeerd. Ze kan tevoorschijn komen uit de praktijk zelf, als de deelnemers in processen van reflectie en beraadslaging anders leren kijken, denken en doen.Onderzoekers vanuit de zorgethiek en presentie kregen de unieke kans om dicht op de bloedbaan van de zorgpraktijken te komen en vaak letterlijk over de schouders van de betrokkenen mee te kijken. Zo leverden zij een geheel eigen input aan het programma lief ziekenhuis.Dit boek brengt kritisch verslag uit van een zorgethisch gemunt veranderingsproces dat gevolgen heeft voor de praktijken van de zorgverlening, het leidinggeven en het zorgbeleid. Het wil een inspirerende leidraad zijn voor ziekenhuisbesturen, managers in de zorg, medici, veranderkundigen en organisatieadviseurs. Maar ook voor ethici en filosofen die de zorg vanuit de zorg verder willen helpen.'Gewoon lief zijn', schreef een lid van de Raad van Bestuur bovenop een stapel beleidsstukken. Alle verbetertrajecten ten spijt voelden patiënten zich onvoldoende gezien. Het ziekenhuis besloot zich te gaan profileren als lief ziekenhuis, een provocerend profiel met grote gevolgen.Uitgangspunt was de overtuiging dat goede zorg niet kan worden bedacht en vervolgens geïmplementeerd. Ze kan tevoorschijn komen uit de praktijk zelf, als de deelnemers in processen van reflectie en beraadslaging anders leren kijken, denken en doen.Onderzoekers vanuit de zorgethiek en presentie kregen de unieke kans om dicht op de bloedbaan van de zorgpraktijken te komen en vaak letterlijk over de schouders van de betrokkenen mee te kijken. Zo leverden zij een geheel eigen input aan het programma lief ziekenhuis.Dit boek brengt kritisch verslag uit van een zorgethisch gemunt veranderingsproces dat gevolgen heeft voor de praktijken van de zorgverlening, het leidinggeven en het zorgbeleid. Het wil een inspirerende leidraad zijn voor ziekenhuisbesturen, managers in de zorg, medici, veranderkundigen en organisatieadviseurs. Maar ook voor ethici en filosofen die de zorg vanuit de zorg verder willen helpen. ER -