TY - BOOK ID - 29303488 TI - Leren, onderwijzen en leren onderwijzen : onderzoek naar opvattingen en handelingen van studenten en docenten PY - 2005 SN - 9038208669 PB - Gent Academia Press DB - UniCat KW - Openbare bibliotheek KW - Tablet KW - Implementatie KW - Digitale kloof KW - IBA KW - Research on teaching KW - Didactics of higher education KW - HO (hoger onderwijs) KW - didactiek KW - onderwijsonderzoek UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:29303488 AB - De meerwaarde van procesgericht onderwijs wordt vaak onderstreept. Dit gaat niet steeds gepaard met het uitvoeren van onderzoek naar hoe studenten en docenten denken en omgaan met leren en onderwijs. Nochtans zijn deze actoren belangrijke spilfiguren in het realiseren van onderwijsveranderingen. Aan de hand van kwalitatief en kwantitatief onderzoek wordt in deze publicatie het leren, het onderwijzen alsook het leren onderwijzen bij studenten en docenten uit voornamelijk de lerarenopleiding in kaart gebracht. Individuele verschillen in leren bij studenten staan in verband met voorkeuren voor procesgericht onderwijs. Eigen leervoorkeuren bij docenten blijken eveneens samen te hangen met de realisatie van procesgericht onderwijs. Wie als beginnende leerkracht of als docent procesgericht onderwijs wil realiseren mag de invloed van de eigen opvattingen over leren en onderwijs niet onderschatten. Kritisch reflecteren over het eigen leren is dan ook voor zowel studenten als docenten een zinvolle activiteit in functie van de realisatie van procesgericht onderwijs. (Bron. www.academiapress.be) ER -