TY - BOOK ID - 2999059 TI - Kunst werkt : praktische uitwerkingen voor korte kunstzinnige activiteiten PY - 1995 VL - 9 SN - 9027634726 PB - Tilburg Zwijsen DB - UniCat KW - kunstzinnige vorming KW - muzikale opvoeding KW - onderwijs KW - 477 KW - Audiovisuele opvoeding KW - Basisonderwijs KW - Beeldopvoeding (Plastische opvoeding) KW - Dramatische expressie(Dramatische vorming) KW - Kunst KW - Kunstzinnige vorming(Beeldende vorming, esthetische opvoeding) KW - Muzikale opvoeding KW - Muzische vorming KW - Audiovisuele vorming KW - Beeldopvoeding KW - Dramatische expressie KW - Fotografie KW - Geluiden KW - Kleuren KW - Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) KW - Kunstzinnige vorming KW - Licht KW - Literatuuronderwijs KW - Muzikale verhalen KW - Poëzie (Versjes, Gedichten) KW - Prentenboeken KW - Ruzie KW - Audiovisuele opvoeding ; basisonderwijs KW - Beeldende vorming ; basisonderwijs KW - Dramatische expressie ; basisonderwijs KW - Kunstzinnige vorming ; basisonderwijs KW - Muzikale opvoeding ; basisonderwijs KW - Verbale expressie ; basisonderwijs KW - Kunst : basisonderwijs KW - Kunst: didactiek: lagere school KW - didactiek basisonderwijs - muzische opvoeding en expressie-activiteiten KW - (zie ook: Conflicten) KW - Didactics of the arts KW - muzische vorming KW - Didactics of primary education KW - Lager onderwijs KW - Werken met jeugdboeken KW - Dramatische vorming KW - Kunstzinnige opvoeding KW - Kleuteronderwijs KW - Beeldeducatie KW - Cultuureducatie KW - Verbeelding UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:2999059 AB - De auteurs van Kunst werkt hebben een aantal kunstzinnige activiteiten uitgewerkt die meteen in de klas uitgevoerd kunnen worden. Het bijzondere van de uitgewerkte activiteiten is dat er steeds een verband wordt gelegd tussen kunst en kunstzinnige vorming. Van daaruit worden de kinderen er toe aangezet om zelf kunstzinnig bezig te zijn. Meestal gebeurt dit binnen dezelfde kunstzinnige discipline : van "luisteren naar gedichten" naar "zelf gedichten maken". Soms wordt er een uitstapje naar een andere discipline gemaakt : van "een prentenboek bekijken" naar "een toneelstuk maken". Wat duidelijk naar voren komt is, dat er met tweedimensionaal weergegeven kunstprodukten al veel activiteiten te doen zijn. De gehanteerde werkwijzen zijn bovendien toe te passen op alle kunstprodukten waar kinderen in de basisschool mee geconfronteerd worden. Door de manier van werken leren kinderen hoe ze naar kunstprodukten kunnen kijken en luisteren, hoe hun waarneming gericht en verdiept kan worden. "Vraag het het kunstwerk zelf maar" is dan ook de leidraad voor de activiteiten. ER -