TY - BOOK ID - 30131074 TI - Innovatief onderwijs ontwerpen : via leertaken naar complexe vaardigheden. AU - Janssen-Noordman, Ameike. AU - van Merriënboer, Jeroen PY - 2002 SN - 9789001432461 9001432468 PB - Groningen/Houten Wolters-Noordhoff DB - UniCat KW - competenties KW - innovatief onderwijs KW - onderwijsvernieuwing KW - vaardigheidsonderwijs KW - 371.012 KW - 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs KW - Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs KW - #KVHB:Hoger onderwijs KW - 37.041 KW - 378.147 KW - competentiegericht onderwijs KW - complexe vaardigheden KW - deeltaakoefeningen KW - just-in-time informatie KW - leertaken KW - ondersteunende informatie KW - Onderwijs, universitair en voortgezet KW - Praktijkonderwijs KW - Instructiemodellen KW - Leertaken KW - Studiemethodiek KW - Didactiek van het hoger en universitair onderwijs KW - hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs KW - Hoger onderwijs algemeen KW - Educatief ontwerpen KW - #KVHB:Didactiek KW - #KVHB:Onderwijspsychologie KW - 371.31 KW - 489.4 KW - didactiek KW - hoger onderwijs KW - 489 KW - onderwijs KW - vaardigheidstraining KW - 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs KW - Competenties KW - Managementvaardigheden KW - Onderwijsmethoden KW - Zelfstudie KW - 371.3 KW - Competentiegericht onderwijs KW - Hoger onderwijs KW - Didactische werkvormen KW - Hoger onderwijs; algemeen KW - Didactiek (hoger onderwijs) KW - 484 KW - didactisch proces KW - leermethoden KW - leren KW - studentenbegeleiding KW - Didactics of higher education KW - Study methods KW - Didactic strategies KW - Higher education KW - Hoger onderwijs. KW - Didactiek. KW - leren leren KW - leerprocessen KW - cognitieve psychologie KW - 370.02 UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:30131074 AB - Opleidingen in het hoger onderwijs zijn er steeds meer van overtuigd dat studenten bepaalde competenties moeten ontwikkelen om later goed te kunnen functioneren in de beroepspraktijk. Er is steeds meer belangstelling voor het leren van complexe vaardigheden. Het gaat hierbij om het flexibel combineren en coördineren van verschillende vaardigheden in steeds weer nieuwe praktijksituaties. Bovendien moeten studenten leren om kennis (cognitieve aspecten) te combineren met bepaalde praktische vaardigheden en met affectieve aspecten waar ze in hun beroepspraktijk mee te maken zullen krijgen. Vervolgens moeten ze dit ook kunnen toepassen in allerlei processen en praktijksituaties, zowel routinematige als niet-routinematige. Tevens is er sprake van integratie van cognitieve, motorische en affectieve aspecten en van een combinatie van routinematige en niet-routinematige processen. (wr)Een in het hoger onderwijs met succes toegepast model voor het leren van complexe vaardigheden is het viercomponenten instructieontwerpmodel of 4C/ID-model. Dit model, dat zijn waarde in het hoger onderwijs heeft bewezen, geeft richtlijnen, suggesties en adviezen voor de ontwikkeling van een competentiegericht onderwijsprogramma. De kern is dat studenten complexe vaardigheden leren door te werken aan betekenisvolle, integratieve taken die kennis uit meerdere vakgebieden vereisen en die realistisch zijn. Dat wil zeggen dat het om taken gaat die ze in de praktijk tegen kunnen komen. (wr)Dit boek biedt concrete richtlijnen om op een systematische manier leersituaties te ontwerpen voor de eigen onderwijspraktijk. Deze onderwijsontwerpen bestaan uit leertaken, ondersteunende informatie, just-in-time informatie en deeltaakoefening. Dit viercomponentenmodel zal niet alleen docenten in het hoger onderwijs zeer aanspreken, maar ook onderwijskundige adviseurs, beleidsbepalers of geïnteresseerden in het middelbaar beroepsonderwijs of bedrijfsopleidingen. ER -