TY - BOOK ID - 30427947 TI - Wiskundeavonturen met jonge kinderen AU - Baltussen, Miriam AU - Klep, Joost AU - Leenders, Yvonne PY - 1997 SN - 9065083596 9789065083593 PB - Amersfoort CPS DB - UniCat KW - Wiskunde KW - Kleuteronderwijs. KW - wiskundige initiatie KW - Didactics of mathematics KW - Mathematics KW - cognitieve opvoeding KW - Didactics of Kindergarten KW - kleuteronderwijs (doelgroep) KW - Voorbereidend rekenen KW - Wiskunde ; kleuteronderwijs KW - #PBIB:2002.1 KW - #PBIB:gift 2002 KW - wiskunde KW - didactiek KW - kleuteronderwijs KW - 471.42 KW - 475.4 KW - basisonderwijs : didactiek : wiskunde (ler) KW - didactiek kleuteronderwijs - cognitieve opvoeding, speelwerkbladen KW - Didactiek van de wiskunde KW - Didactiek van het kleuteronderwijs KW - 071331.jpg KW - Adaptief onderwijs KW - Didactiek KW - Kleuteronderwijs KW - Lager onderwijs KW - Lesgeven KW - Rekenen KW - Wiskundige initiatie KW - Zorgverbreding KW - Cognitieve opvoeding KW - kleuterschool: wiskunde KW - kleuters KW - rekenonderwijs KW - wiskundedidactiek KW - zorgverbreding KW - Basisonderwijs KW - Classificeren en seriƫren KW - Getalbegrip KW - Hoekenwerk KW - Interactief onderwijs KW - Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) KW - Meetkunde KW - Meten KW - Taalopvoeding KW - Tellen KW - Tijd KW - Vormen KW - Wiskundehoeken KW - Wiskundige spelen KW - Zorgverbreding (Zorgbreedte) KW - didactiek basisonderwijs - wiskunde KW - 472.2 KW - spelend rekenen KW - voorbereidend rekenen KW - Kindergarten KW - Hoeken (wiskunde) KW - Klasinrichting UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:30427947 AB - Met deze publicatie willen de auteurs de leerkrachten aandachtspunten, inhoudelijke inzichten en aanwijzingen geven om jonge kinderen te helpen wiskundige situaties en problemen in hun alledaagse activiteiten helder te krijgen en waar nodig te verwoorden en visueel uit te beelden. In het eerste hoofdstuk worden de aandachtspunten waarop de publicatie zich baseert besproken. In het tweede hoofdstuk wordt ingegaan op de inhoudelijke gebieden voor het wiskundeonderwijs in de onderbouw; een soort analyse van belangrijke ontwikkelingsaspecten op het gebied van telontwikkeling en getalbegrip, meten, meetkunde en tijd. Ook de betekenis van taalontwikkeling in relatie met kleuterwiskunde wordt hier besproken. In de hoofdstukken 3 tot en met 6 wordt ingegaan op de didactiek en de leeromgeving. Er wordt aandacht besteed aan de volgende onderwerpen: de activiteiten van de leerkracht; de inrichting en uitrusting van een rijke leeromgeving; interractie tussen leerkracht en kinderen; zorgverbreding binnen kleuterwiskunde. (Bron: www.cps.nl) ER -