ID - 30513297 TI - Verder studeren met autisme PY - SN - 9789057184079 PB - University Press Antwerp DB - UniCat KW - autisme KW - HO (hoger onderwijs) KW - Educational psychology KW - pedagogische psychologie KW - didactiek KW - Higher education KW - 462.4 KW - Autisme ; volwassenen KW - 691 KW - Studiebegeleiding ; hoger onderwijs KW - Studiebegeleiding KW - Autismespectrumstoornissen KW - studieloopbaanbegeleiding KW - 376.4 KW - Hoger onderwijs KW - Autistische kinderen KW - Pedagogie en didactiek KW - Autistic youth KW - Education [Higher ] KW - Belgium KW - Youth with autism spectrum disorders KW - autismespectrumstoornis (ASS) KW - Provincie West-Vlaanderen KW - Autisme KW - 489.52 KW - studiebegeleiding KW - hoger onderwijs - studiebegeleiding KW - autistische kinderen UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:30513297 AB - Steeds meer jongeren met autisme studeren verder in het hoger onderwijs. Dit boek werd in de eerste plaats opgesteld voor deze studenten, om hen houvast te bieden bij de overgang naar het hoger onderwijs en in de hele studieloopbaan. Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt het leren en leven van intelligente jongvolwassenen met een autismespectrumstoornis of ASS in beeld gebracht. Daarnaast wordt de studieloopbaan doorlopen, van studiekeuze tot werk zoeken, met tien thema’s uit het studie- en studentenleven. Het gaat om een aantal studiegerelateerde aspecten (zoals plannen, examens afleggen, in groep werken), maar ook om mentaal evenwicht en gelukkig zijn (zoals sociaal leven en gezond blijven). Telkens worden de sterktes en beperkingen van studenten met ASS belicht, en worden er tips aangereikt voor studenten en hun omgeving. De invalshoek is praktijkgericht. Vragenlijsten en checklists kunnen het uitgangspunt vormen voor (zelf)reflectie bij alle betrokkenen, en voor het zoeken naar oplossingen voor kleine en grote problemen. ‘Verder studeren met autisme’ werd ontwikkeld voor studenten in het hoger onderwijs, én voor begeleiders en docenten die hun onderwijs en begeleiding willen afstemmen op studenten met ASS. Ook voor leerlingenbegeleiders en leerkrachten secundair onderwijs kan dit boek handvatten bieden om de overgang naar het hoger onderwijs voor te bereiden ER -